'Codes toeristenbelasting eenvoudiger'
AlgemeenDe gemeente heeft de verificatiecodes voor de aangifte van de toeristenbelasting laten vereenvoudigen.
Er is ook afgesproken dat mensen die contact opnemen met de gemeente voor hulp zowel aan de balie als aan de telefoon worden geholpen.
Dat heeft de gemeente laten weten naar aanleiding van klachten over het invullen van de toeristenbelasting. Cees Hooyschuur (TB) kaartte dat een paar weken geleden aan.
Volgens Hooyschuur liepen met name oudere Texelaars, die bijvoorbeeld een recreatief opstal achter het huis hebben, vast op de codes die moesten worden ingevuld. Onduidelijk was bijvoorbeeld of er nou een '0' of een 'o' moest worden ingevuld.
Volgens de gemeente wordt samen met de leverancier van de apparatuur gezocht naar een structurele en veilige oplossing bij het inloggen.
Het wordt betreurd dat "in een incidenteel geval niet gehandeld is conform de afspraken." Aangekaart was dat mensen op het gemeentehuis werden doorverwezen naar Leeuwarden omdat daar op het gebied van de toeristenbelastingen zaken voor Texel worden afgehandeld.
Het is volgens de gemeente niet ongewoon dat er al snel een brief volgt als er geen aangifte van de toeristenbelasting is gedaan. "Die is opgezet als reminder, met ook weer de uitnodiging dat men contact kan opnemen als er problemen worden ondervonden."