Floris-Jan Zwaag en Ilona van de Poel van Grand hotel Opduin met René Stamer van GuestCompass.
Floris-Jan Zwaag en Ilona van de Poel van Grand hotel Opduin met René Stamer van GuestCompass.

Dit artikel is geschreven door
Job Schepers

Job Schepers, Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever

Gast en logiesverstrekker omhelzen elkaar

Zakelijk

"Gasten kunnen nu op één platform terecht voor vragen over het hotel, met aandachtspunten, maar ze kunnen ook zien wat er op het eiland te doen is. Voor hotel Opduin is GuestCompass zeker een toegevoegde waarde."

Aan het woord Floris-Jan Zwaag, directeur van Hotel Opduin. Net als een aantal andere grote logiesverstrekkers maakt hij gebruik van GuestCompass, dat op Texel samenwerkt met mediabureau Langeveld & De Rooy. "Het is erg veelzijdig. Gasten kunnen bijvoorbeeld eenvoudig doorgeven als er een lamp op de kamer stuk is. Daarnaast kunnen gasten feedback leveren aan het hotel. De online interactie met de gast wordt vergroot met dit platform. Met name nu je ziet dat veel derde partijen online contact zoeken met de gast. Zowel voor, tijdens als na het verblijf. Voor ons als hotel is het dan ook van belang om dit zoveel mogelijk in eigen hand te houden. GuestCompass is daar de perfecte tool voor.

René Stamer van GuestCompass is blij dat het product van zijn bedrijf op Texel zo goed ontvangen wordt. "In Nederland maken inmiddels meer dan 150 locaties gebruik van GuestCompass. Voor de hoteleigenaren is het voordeel dat ze het platform volledig kunnen aanpassen aan de huisstijl van het bedrijf. Het is maatwerk. Op Texel zit er naast bedrijfsinformatie actuele informatie over Texel in van de Texelse Courant, de Texel Agenda en de website Texel 0222. Zo kan de gast zien wat er te doen is op Texel, wat er speelt op het eiland en waar ze uit eten kunnen. Daarnaast kan het hotel informatie over acties, aanbiedingen en bijvoorbeeld het diner delen met de gast."

Iedereen is tegenwoordig 24 uur per dag online. GuestCompass is te gebruiken op de smartphone, tablet en laptop. "Maar wij willen dat een gast kan genieten en niet de hele dag moet zoeken naar informatie. Daarom hebben wij een platform ontwikkeld waar de gast op één punt terecht kan voor alle informatie en contact met het hotel."

Dat uitgerekend hotel Opduin één van de bedrijven is die als eerste de stap durfde te nemen is niet vreemd. Zwaag is iemand die houdt van innovatie. "Je zoekt continu contact met je gasten. In het verleden deden we dat met folders en brochures. Als gasten een vraag hebben, konden ze natuurlijk ook altijd al terecht bij de receptie. Dit blijft zo. Het personeel staat altijd in persoon klaar voor onze gasten. Maar voor sommige mensen werkt dat drempelverhogend. Ze vinden het lastig om met een klacht naar het hotelpersoneel te komen. Met GuestCompass nemen we die drempel weg. Het geeft ons de mogelijkheid om proactief de gast te verbinden."

Stamer vult aan: " Ieder bedrijf heeft zijn eigen identiteit. Hotel Opduin is bijvoorbeeld heel wat anders dan Camping Woutershok dat ook gebruik maakt van het platform. De klant kan zelf bepalen welke informatie op haar platform moet komen te staan. Dat maakt het geschikt voor grote hotels, maar ook voor kleinere logiesverstrekkers als b&b's en campings. Als een bedrijf dit zelf moet ontwikkelen duurt het lang en zijn de kosten hoog. Doordat wij het voor meerdere bedrijven doen en ons hier op richten, kan de hotelier of logiesverstrekker zich richten op de gast."

Zwaag: "De gasten zijn erg positief. Het is geen vervanging van wat we al deden, het is een toevoeging aan de dienstverlening. Ook merken we dat we meer feedback krijgen van de gasten. Dat helpt ons weer om verbeteringen door te voeren. Niet alleen de gast heeft er wat aan, ook wij. Het is een samenwerking."

Afbeelding
Podcast Texelse Courant 25 april 2024 Algemeen 13 uur geleden
Afbeelding
Roparun estafette op zondag 12 mei Algemeen 13 uur geleden 2
Afbeelding
Ongeval op rotonde Politie 24 apr, 14:10 12
Afbeelding
Optreden Artex Kamerkoor Herdenking Burghtkerk Cultuur 24 apr, 12:29
Afbeelding
Gamen (FIFA) en Bewegen in de meivakantie Algemeen 23 apr, 17:36
Evy Gobbens komt in de bieb voor de IVN Kinderlezing over zeespiegelstijging.
Activiteiten in de bieb tijdens de meivakantie Algemeen 23 apr, 14:58
Blauwe strepen voor de blauwe zones in Den Burg en De Koog waar de parkeerduur leidend is.
Geen actie om parkeren terug naar oude te brengen Algemeen 23 apr, 14:00 1
Afbeelding
Archeologische vondsten onder vloer Oudheidkamer Algemeen 23 apr, 10:45