Poll: De buk-plicht als onderdeel van goed gastheerschap?
AlgemeenDe werkwijze van Jolanda Kamphuis, als lid van de directie van De Krim Texel verantwoordelijk voor operationele zaken en marketing, mag dan onorthodox zijn, het werpt wel vruchten af. Ze schreef voor de komende vijf jaar een strategisch marktingplan voor het bedrijf dat met de komst van Texelcampings groeide tot 13.500 slaapplaatsen - bijna eenderde van Texel'.
Een mega-operatie, ontwikkelingen op gebied van marketing en automatisering die zich bij De Krim in zes jaar voltrokken, werden bij Texelcampings in een half jaar doorgevoerd. Achteroverleunen is er niet bij, de lat ligt hoog: Elk van de 361 medewerkers is in haar ogen gastheer, een visitekaartje voor het hele bedrijf. 'We maken zelf het verschil.'
Goed gastheerschap dus. Ofwel een vriendelijke groet, glimlach,service, maar ook het busje van de monteur dat er verzorgd uitziet en zeker niet een bordje 'gesloten' op de deur. 'Vermeld liever de openingstijden. Gesloten of open, da's een heel nuanceverschil. C'est le ton qui fait la musique.' Ze introduceert het woord 'bukplicht', wat betekent dat elke medewerker zich verplicht moet voelen om als hij of zij een propje of andere rommel aantreft, dit op te rapen, een beroep op het collectieve gevoel en zo het bedrijf in alle opzichten te laten excelleren. Daarover gaat onze vraag op de poll, elders op deze website. 'Moet de bukplicht ook elders worden ingevoerd?'