Vissermannen aan het werk op zee.
Vissermannen aan het werk op zee. Foto: Flying focus

Dit artikel is geschreven door
Jeroen van Hattum

Jeroen van Hattum, Journalist Texelse Courant.

Visserij woest over verplicht cameratoezicht

Landbouw / Visserij

Binnen de visserij is geen begrip voor een besluit van het Europees Parlement dat vissersschepen verplicht een camera aan boord moeten hebben, zodat er gecontroleerd kan worden op de naleving van de aanlandplicht.

Het Europees Parlement stemde afgelopen week met een kleine meerderheid vóór verplichte cameratoezicht aan boord (339 stemmen voor, 331 stemmen tegen). Dat moet in beeld brengen hoe vissers aan boord omgaan met ondermaatse vis die sinds de invoering van de aanlandplicht niet meer terug overboord mag worden gegooid.

Volgens Europarlementariër Peter van Dalen (visserijdeskundige in het Europees Parlement) geeft de Europese Unie met het nieuwe besluit een volstrekt verkeerd signaal af aan de vissers. “Ze worden gewantrouwd, terwijl zij juist waardering verdienen voor de wijze waarop zij ons dagelijks van zeer gezond voedsel voorzien.”

Pim de Visser (visserijorganisatie VisNed) spreekt in een reactie op NH Nieuws van het criminaliseren van de vissers. “Er is geen enkele sector waar camera’s op de werkplek worden gezet. Niet bij de vrachtwagenchauffeurs of op de boerderij. En nu willen ze dat wel op vissersschepen doen. Dat is onbegrijpelijk.”

De Nederlandse Vissersbond liet weten het besluit schokkend te vinden. Europarlementariër Van Dalen wijst erop dat een ruime meerderheid van de Visserijcommissie in het Europees Parlement tegen het verplichte cameratoezicht was.

“Onze vissers dragen al meer dan twintig jaar bij aan een verminderde visserijdruk en vergroting van de visbestanden, juist en vooral in de Noordzee. Ze brachten hiervoor offers: veel schepen en talloze vissersbanen zijn verdwenen. De sector verdient een pluim in plaats van een afstraffing met cameratoezicht.”

Volgens het Europees Parlement moet het gebruik van camera’s aan boord verplicht worden voor een “minimaal percentage” van de schepen langer dan 12 meter en die zijn geoormerkt als “een serieus risico tot niet-naleving” van de regels. 

“Hiermee moeten controles op de aanlandplicht gedaan worden. De apparatuur wordt ook opgelegd als sanctie tegen alle schepen die twee of meer overtredingen hebben begaan. Schepen die cameratoezicht op vrijwillige basis toepassen moeten stimulansen aangeboden krijgen, zoals aanvullende quota of het kwijtschelden van overtredingspunten.”

Hulpdiensten in actie op het vliegveld.
Hulpdiensten in actie voor parachutist Algemeen 2 uur geleden 7
Een deel van de Texelse Roparunners bij de houten roltrappen van de Sint-Annatunnel onder de Schelde in Antwerpen. Dat is halverwege de route.
Roparunners op helft van de route Algemeen 6 uur geleden 4
Sperwer versus merel: 1-0
De Lezersfoto - Hebbes Algemeen 11 uur geleden
Eric Hercules en Arthur Oosterbaan.
Beestachtig! - Femke Halsema Algemeen 18 mei, 10:30
Bordje bij paal 9.
De Lezersfoto - Zand erover Algemeen 18 mei, 08:00
Afbeelding
Vacature Service Monteur Texel 17 mei, 17:53
De kranten zijn met een jaar vertraging te vinden op de site van het Regionaal Archief.
Texelse Courant van 1887 tot 2022 in digitaal Regionaal Archief Algemeen 17 mei, 16:00
Afbeelding
Gemeente Texel zoekt een Regisseur voor het Huis van Ontwikkeling 17 mei, 15:49