Logo texelsecourant.nl
Protec Solutions heeft voor Groepsaccommodatie De Stolp in De Hoorn, Texel het asbestdak gesaneerd.
Protec Solutions heeft voor Groepsaccommodatie De Stolp in De Hoorn, Texel het asbestdak gesaneerd. (Foto: Protec)

Protec Solutions biedt oplossing in strijd tegen asbest

  Zakelijk

In 2025 komt er een verbod op asbestdaken. Hoe pak je die asbestsanering nu het beste aan? Het bedrijf Protec Solutions van Hylke Miedema (30) biedt de oplossing door asbestdaken te vervangen in ruil voor het plaatsen van zonnepanelen.

"Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, aan de andere kant komt het verplicht verwijderen van asbest steeds dichterbij. Ik zat al vanaf mijn achttiende in de bouw als ZZP-er. Als ik bij mensen kwam voor een klus, kwamen deze zaken vaak naar voren. Mensen willen van het asbest dak af, maar zitten met de kosten. Als het dak dan toch vervangen wordt, kwamen de zonnepanelen al snel ter sprake. Ik zag daar mogelijkheden in. Toen ik een jaar bij Protec Solutions werkzaam was, kwam op een gegeven moment de mogelijkheid om het bedrijf over te nemen. Ik heb die kans met beide handen aangegrepen."

Zaken komen samen

"Asbestsanering en nieuwe daken. Het zijn beide weersgebonden werkzaamheden, die veelal los van elkaar - door verschillende bedrijven - worden uitgevoerd. Ik zag dat dit anders kon. Het werkt als volgt: Wij nemen de rekening voor het vervangen van het dak voor onze rekening. Wij betalen dus de kosten van de sanering en vervanging van het asbestdak. In ruil daarvoor krijgen we opstalrecht voor het dak. Het dak wordt vervolgens gebruikt voor de installatie en de exploitatie van zonnepanelen. De opgewekte stroom verkopen wij op de energiemarkt. Na twintig jaar loopt het opstalrecht af en worden de panelen eigendom van de eigenaar van het dak. Het is een win-win-situatie. Wij ruimte voor onze zonnepalen, de klant af van het asbestdak", vertelt hij.

Hylke: "Een vertrouwensband met de klant staat bij mij voorop. Wij zijn geen bedrijf met tachtig werknemers, waar na vier uur de telefoon niet meer wordt opgenomen. Klanten mogen mij altijd bellen als er vragen zijn of wanneer er iets is. Je werkt op basis van wederzijds vertrouwen. Op Texel bel je vaak een lokaal schildersbedrijf voor een klus, omdat je de mensen kent, omdat de lijntjes kort zijn. Asbestsanering werkt meer op landelijke schaal, maar wij hebben de directe betrokkenheid van een lokale ondernemer. Daar neem ik de tijd voor. Ik wil dat klanten ook weten wie ik ben."

Alles in eigen beheer

Eén van de grote voordelen van een samenwerking met Protec Solutions is de vlotte afhandeling. "We hebben afgelopen jaren flink geïnvesteerd in ons bedrijf. We zijn niet meer afhankelijk van anderen, omdat we alles in eigen beheer kunnen doen. We hebben een dieplader aangeschaft, de sanering doen we zelf, we hebben een eigen verreiker en ga zo maar door. Als iemand met een asbestdak contact met ons opneemt, gaan we zelf langs. Doordat we alles in eigen beheer hebben, zijn we flexibel en kunnen we de klus in drie tot zes weken klaren. We krijgen ook op Texel steeds meer klanten", vervolgt Hylke.

Meedenken

"Wij kom graag bij de mensen langs voor een vrijblijvend gesprek. Samen bespreken we dan wat mogelijk is. Dat asbest moet er hoe dan ook af. Dit is een manier om dit zonder grote investeringen te doen", besluit Hylke.

Job Schepers
Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Het ontbreken van de kermis en het circus is een groot gemis



Reageren!