Een hopperbusje op de Elemert in Den Burg.
Een hopperbusje op de Elemert in Den Burg.

Dit artikel is geschreven door
Gerard Timmerman

Gerard Timmerman, verslaggever Texelse Courant.

SP: "Provincie houdt subsidie Texelhopper geheim"

Toerisme

"De provincie Noord-Holland wil niet vertellen hoeveel subsidie er wordt toegelegd op elk ritje van een passagier met de Texelhopperbelbus."

Dat zegt SP-statenlid Marnix Bruggeman naar aanleiding van antwoorden van Gedeputeerde Staten op zijn schriftelijke vragen. Bruggeman rekent zelf uit dat de provincie op elke passagiersrit €8,- toelegt. Maar volgens de provincie mag alleen gekeken worden naar het subsidiegemiddelde voor de belbus én de gewone busdienst 28 samen.

De proef met de Texelhopper werd afgelopen december met ruim anderhalf jaar verlengd. De provincie verwacht in deze periode minimaal 150.000 belbuspassagiers. Zij betalen zelf elk maximaal €3,- voor een ritje, en dat levert in totaal dan € 450.000 op. De provincie betaalt voor de belbus daar bovenop 1,2 miljoen subsidie, wat neer komt op € 8 subsidie per passagiersritje. Heel anders liggen de getallen voor de gewone busdienst 28. Daarmee zullen in dezelfde periode naar schatting 370.000 passagiers reizen. Ook zij betalen maximaal 3 euro voor een ritje, wat in totaal 1,1 miljoen oplevert. De provincie betaalt daar bovenop € 640.000 subsidie, wat neer komt op ruim € 1,70 per ritje.

GS bevestigen de afzonderlijke cijfers van Bruggeman, maar geven ook aan dat alleen gekeken mag worden naar het gemiddelde voor de belbus en lijn 28 samen. GS: "Omdat Texelhopper gezien wordt als één vervoerssysteem, bestaande uit vaste lijnen en vraaggestuurde busjes, wordt geen aparte kostendekkingsgraad berekend voor de lijnbussen als de kleine Texelhopperbusjes."

Volgens die berekening is de gemiddelde subsidie van de provincie 56 procent van de totale kosten, stelt Bruggeman: "Zo draai je de mensen natuurlijk een rad voor ogen. De provincie en de gemeente wilden zo nodig een proef met een belbus. Om te weten hoe dat gaat, moet je kijken naar de kosten en de subsidie alleen voor die belbus. En dan moet je de cijfers juist niet opleuken door het gemiddelde te nemen van de belbus en lijn 28 die het financieel veel en veel beter doet. Dat geeft een verkeerd beeld en is gewoon misleiding. De provincie telt in de kosten van de belbus bovendien niet mee de investeringen die zijn gedaan voor de inrichting van de telefooncentrale, start-up management, ICT, reclame en haltepalen. Wanneer deze kosten wél zouden worden meegeteld is de subsidie per belbuspassagier nog veel hoger dan €8,-"

Afbeelding
Woontij zoekt enthousiaste collega's 25 minuten geleden
Afbeelding
Stichting Texels Museum zoekt een Lid Raad van Toezicht 2 uur geleden
Afbeelding
Rolf Bak Officier in Orde van Oranje Nassau Algemeen 2 uur geleden 5
Afbeelding
AB Texel zoekt administratief talent 3 uur geleden
Afbeelding
Harry Wetenkamp Lid in de Orde van Oranje-Nassau Algemeen 3 uur geleden 5
Afbeelding
Koninklijk lintje voor Jenny van Lubek Algemeen 3 uur geleden 8
Afbeelding
Koninklijke onderscheiding Jany Schraag Algemeen 4 uur geleden 3
Afbeelding
Lintje voor moeder van het Glazen Paleis Algemeen 4 uur geleden 13