Logo texelsecourant.nl

Langeveld: 'Tien miljoen met Texelvignet'

  Ingezonden

Texel zou tien miljoen euro per jaar kunnen ophalen met het Texelvignet.

Dat stelt Frits Langeveld in een berekening in een ingezonden brief aan deze krant.

Langeveld maakt een berekening op basis van 1,6 miljoen pae (personenautoequivalent) die jaarlijks met de boot worden vervoerd.

Langeveld komt in zijn berekening uit op 530.000 pae aan unieke toeristen aan wie een parkeerheffing kan worden opgelegd.

Een Texelvignet voor een geheel jaar kost €20,-. Dat bedrag maal 530.000 maakt €10,7 miljoen waarbij Langeveld een correctie van zeven ton toepast omdat volgens hem "geen enkele controle helemaal waterdicht is".

Langeveld komt met zijn berekening naar aanleiding van discussies over het toerisme die afgelopen weekend op TV NH werden gevoerd.

Onderstaand de gehele brief van Langeveld:

Afgelopen week in de Tourist discussie draaide het voor 70% om mobiliteit. De tevredenheidsfactor over het Openbaar vervoer, Parkeren en vooral ook de onveilige fietspaden die nodig verbreed moeten worden Fietsers met karretjes en toenemende mate E-Bikers. Het wensbeeld is echter dat er meer toeristen gaan fietsen dan autorijden op Texel. Ook dat het dagtoerisme gestimuleerd zou worden, lijkt met lede ogen te worden aangezien. Hoezo ? Deze doelgroep wordt onherroepelijk later een verblijfstoerist.

Los van de discussie als we wel méér toeristen willen hebben, zullen genoemde knelpunten toch dringend opgelost moeten worden. Telkenmale kwam het excuus over de financiering er weer achteraan. Dit is een volkomen DROG-reden. We hebben met elkaar, mee eens of niet, zeg maar wettelijk een ParkeerVignet ingevoerd. Echter door het ontbreken van inzichten en de discussie dat dan in de vorm van een vergunningstelsel of een belastingheffing moet zijn, kent de maatregel in de praktijk nauwelijks handhaving. Het lijkt wel dat men betaling daarvoor gewoon overlaat aan de toerist die er toevallig wel van op de hoogte is.

Hier gaat het fout. Ik wil niet zeggen dat 100% van diegenen die onder het systeem vallen op een heksenjachtachtige wijze geïnd moet worden, maar zeker 80 a 90 % moet op een zeer gastvriendelijke manier mogelijk zijn. Overigens heeft een onderzoek in den lande dat ook duidelijk bewezen. De techniek is voorhanden. Nu komt het ! De Gemeente wil deze handhaving niet uitwerken en invoeren. De begroting voor volgend jaar geeft hier een duidelijk bewijs van. De opbrengsten (overigens nog met veel kosten ook) blijft steeds hetzelfde. De potentie van de mogelijke opbrengsten laat men al jarenlang verdampen. Ik zal hieronder proberen uit te leggen dat ik gelijk heb.

"Gelijk" is maar een Buzz woord in dit verband. Overigens gaat mij het niet om gelijk, maar over inzichten. Als het alsmaar toenemende resultaat er komt, dan vindt een ieder het gewoon logisch. Dan pas kan men praten over een "gelijk". Maar ja, "vooraf gegeven advies is wijn, achteraf advies alleen maar azijn", Ik ben ook maar een boodschapper !

We hebben op Texel de volgende aantallen die voor heffing van parkeerrecht in aanmerking komen. Cijfers van de Teso zijn de enige waarmee we "wetenschappelijk" mee kunnen rekenen. Het aantal vervoerde PAE's (personenauto eenheden) van 1,6 miljoen, waarvan afgetrokken moeten worden vrachtwagens, caravans, landbouwvervoer enz., enz.

Dit zijn na aftrek van bijzondere voertuigen aantal 1.300.000 PAE

 Beslagleggen op vervoer capaciteit texelaars ( zeer ruim) 200,000 PAE

 (7000 kentekens X 2 (retour) x 14 overtochten gemiddeld)

 Blijft over ter berekening toeristische voertuigen 1,100.000 PAE

 Per saldo WEGENS RETOUR EFFECT 50 % toerist auto;s 550.000 PAE

Het aantal toerist voertuigen die op terrein logiesverstrekker blijft is vastgesteld op 3,8 % , derhalve met 20.000 PAE aangepast.

 Blijft over voor heffing parkeerbelasting toeristen 530.000 PAE's.

 Belasting plichtige Texelaars in de praktijk 5000 .

 Belasting plichtig 530.000 unieke toerist + 5000 Texel = € 10,700,000

 Geen enkele controle is helemaal waterdichte, dus een correctie van €700.000

Blijft over TIEN héle Miljoenen, per JAAR wel te verstaan. Nota Bene 20% van de totale begroting van de Gemeente Texel. Je kunt wel zeggen "Wat geeft een aap om een Pinda" ? Maar van dit gegeven kunnen we zoveel mooie dingen doen!

Alle fietspaden verbreden, voldoende parkeerruimte, een grote parkeergarage in Den Helder gekoppeld aan vrij openbaar vervoer voor de gebruiker daarvan en achterstallig wegenonderhoud. Een nog zoveel andere leuke dingen zoals bijvoorbeeld een mooie sporthal of nimmer meer belastingverhogingen voor de inwoners. Maar ja, de bobo's blijven maar praten, maar durven geen besluiten te nemen. Zoals eerder gezegd, geld zat om het uit te voeren. Je moet de dingen simpel zien, maar niet nog simpeler !!!! Waarvan Akte !!!

Maar ja, als alles op bovenstaande wijze uitgevoerd wordt en het wensbeeld is ingevoerd, dan lopen we misschien wel het risico dat voor de dagtoerist twee extra "snelbootjes" voor fietsen en voetgangers aangeschaft moeten worden. Ook mooi voor het ziekenvervoer overigens of theaterreisjes of anderzijds. Wat te denken van onze broodnodige medewerkers die aan de wal wonen die nog in de avond naar huis moeten ? Alle knelpunten opgelost ! Tja, wie weet?

Toen ik in 1973 bij de oprichtingsvergadering van De Krim aan Theo Hoogerheide vroeg toen de discussie hoogtij over dubbeldekkers vierde: "Nou heel simpel Frits ! "Twee in de vaart en één voor reserve". Viel zowat van mijn stoel ! Zie wat de situatie nu is !!! Quote: "Het mechanisme dat evidente feiten met zoveel overtuigingskracht verwerpt is de Gemeente-mens geheel niet vreemd."

Frits Langeveld

Jeroen van Hattum
Journalist Texelse Courant.

6 reacties
Meer berichten

Wat vindt u?

Het besluit van TBO Texel om te stoppen met nachtelijk taxivervoer is een goede aanleiding in het seizoen weer de borrelbus over Texel te laten rijden.



Reageren!