Afbeelding

Dit artikel is geschreven door
Gerard Timmerman

Gerard Timmerman, verslaggever Texelse Courant.

Wat ik zeggen wou

TESO jaarvergadering

Divers

Vanavond is in de Burgemeester De Koninghal de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van TESO, aanvang 20.00 uur.

Oud-Texelaar Jan Zuidewind stuurde bijstaande ingezonden brief naar de krant, echter te laat om deze in onze gedrukte versie mee te kunnen nemen. De brief is gericht aan de aandeelhouders, een groep waar hij overigens zelf niet toe hoort. ''Ik ben om principiële redenen geen aandeelhouder meer,dan zou ik mijn verhaal op de vergadering kunnen doen,maar ik word als consument wel regelmatig met het beleid van TESO geconfronteerd als ik mijn geboorte-eiland bezoek.''

Artikel 24.4

Dit artikel van de statuten van TESO wordt jaarlijks weergegeven in het jaarverslag van de onderneming. Hierin wordt aangegeven wat de bestemming voor de gemaakte winst zou kunnen zijn indien "Niet wordt gereserveerd voor doeleinden van algemeen belang, en wel in die mate dat voor zover overschotten niet in een reservefonds worden gestort, deze moeten worden aangewend, hetzij voor verlaging van de tarieven, hetzij voor verbetering van het vervoer, hetzij voor aanverwante doeleinden, waardoor de continuïteit van de onderneming zijn gewaarborgd". En over de bestemming van die overwinst gaat u. Hoewel de slogan van de directie is dat de onderneming zonder winstoogmerk opereert, wordt vanaf 1997 jaarlijks behoorlijke winsten gemaakt welke met uw toestemming worden bijgeschreven op de statutaire reserve welk inmiddels een bedrag beloopt van € 85.135.000. Wat zou u als aandeelhouder onder "verbetering van het vervoer" verstaan. Beperking van wachttijden door het eerder en langer inzetten van de tweede boot teneinde het dienstverlening naar en van het eiland te verbeteren. Welk rapportcijfer zouden die andere gebruikers aan de veerdienst hebben gegeven, dus buiten de 11.196 die aan TESO een cijfer van 8.15 hebben toegekend, ik bedoel hiermee die tienduizenden die na uren in de file te hebben gestaan op de veerhaven aangekomen constateren dat daar nog een veerboot aan de wal ligt afgemeerd. Ik denk niet dat zij positief gereageerd hebben als zij al gereageerd mochten hebben. Of wel geklaagd maar wordt dit niet vermeld. Dan spreken wij nog niet eens over de overlast bewoners van en bedrijven in Den Helder aangedaan door de files op de N250 omdat niet adequaat op het actuele vervoersaanbod wordt gereageerd. Ook daar draagt u verantwoordelijkheid voor. De directeur vermeldt in de Texelse Courant van 4 september dat het groeiende aanbod noopt de strategie te veranderen en bij drukte dagelijks met twee boten te varen maar in het jaarverslag schrijft hij dat door de capaciteit van de nieuwe boot een efficiëntere inzet van de schepen mogelijk is met een reductie van het aantal reserve afvaarten. Door het invoeren van dagen met daluren is gepoogd een betere spreiding van het aanbod voor het weekeinde te bewerkstelligen. Maar nu neemt het aanbod ook op deze dagen toe. Een oplossing dient gevonden te worden om een betere spreiding van het aanbod op deze dagen te bereiken. Dat zou kunnen door eerder en langer met de reserveboot te gaan varen, of via een opvangmogelijkheid buiten de bebouwde kom van Den Helder de vervoersstroom opvangen en deze gedoseerd naar de veerhaven te leiden, of zou het mogelijk zijn de kaartverkoop volledig te digitaliseren en te koppelen aan een reserveringssysteem. Inzet moet zijn beperking van de wachttijden en beperking van de overlast aan de buurtgemeente welke geen enkel voordeel heeft aan de bezoekers naar het eiland of van het eiland komen. De huidige wijze van dienstverlening is beneden peil en staat niet in verhouding tot de prijs welke bezoekers voor overtocht moeten betalen. In 24.4 staat tevens vermeld "Doeleinden van algemeen belang". Wat zouden mogelijke doelen kunnen zijn? In 2024 meedingen naar de vergunning voor het onderhouden van veerdiensten naar de andere waddeneilanden. Het aanleggen van een nieuwe veerhaven om maar iets geks te noemen. Of weet u misschien welke doelen hiermee eventueel bedoeld worden. Als niets belangrijks naar boven komt zou de winst gebruikt kunnen worden voor verlaging van de tarieven en niet overwegen deze het komende jaar te gaan verhogen De directie maakt zich sterk de exploitatiekosten door allerlei investeringen en maatregelen beheersbaar te maken maar een grote post welke zwaar op de exploitatierekening drukt zijn de afschrijvingen op basis van geschatte nieuwbouwprijs van een nieuwe veerboot. Deze wijze van afschrijven past naar mijn mening niet bij een onderneming met een sociaal maatschappelijke taak en de kwaliteit van de schepen. TESO is de schakel tussen het eiland en de vastewal en is daarom mede verantwoordelijk voor de kansen en het voortbestaan van ondernemers in de recreatieve als in de agrarische sector. Dat wil zeggen dat u als aandeelhouder en mede eigenaar van het bedrijf mede verantwoordelijk bent. U en alleen u kunt TESO dienstbaar maken aan in plaats van bepalend zijn voor. Ik hoop dat u op de komende vergadering die verantwoordelijkheid toont. De directie investeert veel geld in het duurzaam maken van de onderneming. Een loffelijk streven. Maar als de wachttijden oplopen gaat dit voordeel weer teniet door de extra uitstoot aan CO2. Aan u dames en heren aandeelhouders om TESO op het goede spoor te zetten.

Mogelijk zijn er onder u die willen reageren op mijn verhaal.

Jan Zuidewind, Echtenerbrug, j.zuidewind1@kpnplanet.nl

Naschrift: 

Op ons verzoek gaf TESO-directeur Cees de Waal naar aanleiding van deze brief een korte toelichting op  het jaarverslag, de vervoersgroei en de aanpak van TESO.  

''Het bedrag is correct, zoals uit de balans blijkt financieren we met deze reserve onze activa. Zo zit er € 39.984.000 in onze huidige schepen en is er inmiddels €  5.120.000 geïnvesteerd in de Texelstroom. Bij de levering van de Texelstroom zullen de  liquide middelen die thans nog op de balans staan (tegenover de reserve) gebruikt gaan worden voor de aanschaf van het nieuwe vlaggenschip. Dankzij deze reserve hoeft TESO geen vreemd vermogen via de banken aan te trekken ten behoeve van de aankoop van nieuwe schepen. Het voordeel hiervan is dat er geen sprake is van rentelasten, dat draagt bij aan betaalbare tarieven voor de gebruikers van de veerdienst.

Het directieverslag is opgesteld op 25 juni 2015. Op dat moment kon niemand voorzien dat er in juli en augustus sprake zou zijn van de extreme vervoersgroei die zich toen heeft voorgedaan. Alleen al in die twee maanden hebben we ruim 18.000 voertuigen meer overgezet dan in 2014  het geval was. Op basis van dit inzicht is september jl. aangegeven dat TESO, ondanks de komst van de Texelstroom, met ingang van 2016 vaker de reserveboot wil gaan inzetten om de wachttijden optimaal te kunnen terugdringen. Om dit grotere aantal afvaarten te kunnen uitvoeren ontstaat voor TESO de noodzaak om haar personele organisatie aan te passen, het proces daartoe is inmiddels gestart.''

Martin en Karin Zeeman in de winkel aan de Waalderstraat.
Grabbelen bij Smakelijk & Meer Algemeen 10 minuten geleden
Afbeelding
Multigames in de TXL Sporthal Sport 2 uur geleden 1
Spelletjes op het grasveld van S.V. De Koog.
Veel animo voetbalinstuif S.V. De Koog Sport 6 uur geleden
Afbeelding
Nieuwe cursus aquarelleren bij Artex Cultuur gisteren
Porren in het vuur tijdens de meierblis.
Texel laat meierblis branden Algemeen 1 mei, 09:00 4
V.l.n.r.: Hugo Groothuis, Thomas Wassenaar, Kevin van Zuilekom, Mike van der Haas, Jan van Wijk, Herbert de Geer en Tim de Haan
Heren 1 schrijft historie met promotie Algemeen 30 apr, 22:32
De meierblis in Den Burg.
Meierblissen op Texel ontstoken Algemeen 30 apr, 20:00 1
Gezelligheid in Den Burg in 2023. Dit jaar ruimt de gemeente alle banken en hutten van tevoren op.
Redactie zoekt mooiste meierblisfoto's 2024 Oproep 30 apr, 10:30