Logo texelsecourant.nl
Foto:
Blogs

Achter de kassa werken mensen

  Column

"Wilt u het bonnetje?", zegt de vriendelijke mevrouw achter de kassa tegen een man die ongegeneerd met anderen loopt te praten en de cassière niet aankijkt. Zelfs als hij dit leest, zal hij de situatie denk ik niet herkennen en dat is exact de reden dat ik dit schrijf. 

Deze week introduceerde Albert Heijn de eerste personeelsloze winkel - bij proef en alleen voor het personeel overigens - maar op Texel werken we dus gewoon nog met mensen. Ik denk dat dit deze meneer even is ontgaan. Hij deed in ieder geval geen enkele moeite om zelfs maar te laten merken dat hij met een levend wezen te maken had. Geen blik. Hij stond al keuvelend aan twee mensen uit te leggen waar hij tegenwoordig woonde. Doordat hij ook geen oog had voor de pinautomaat en de andere mensen in de rij, duurde het allemaal tergend lang. Ik weet niet of het dedain wat ik de man toeschreef er daadwerkelijk was of enkel door mij werd gezien door de toenemende irritatie.

Het probleem is dat deze situatie niet uniek is. Ook ik sta wel eens op mijn telefoon te priegelen als ik in de rij sta, maar het is toch geen moeite om de telefoon weg te doen op het moment dat je aan de beurt bent? Ik vind het niet alleen niet zo netjes: ik vind het bij de beesten af en onbeschoft. Bellende mensen in de lijn die de persoon achter de kassa nog niet geërgerd aankijken als die vragen of ze een bonnetje willen. Sterker nog: ik heb mensen dit soort vragen vaker dan eens weg zien wuiven met zo'n blik van 'doe even normaal mens, je ziet toch dat ik aan het bellen ben'. Doe je telefoon even twee minuten weg - afhankelijk van de hoeveelheid boodschappen - en begroet de medewerker achter de kassa even. Je hoeft geen uren met ze te praten, daar hebben ze meestal de tijd niet eens voor, maar laat wel even zien dat ze bestaan. Het lijkt mij een kleine moeite.

Laatst betrapte ik mijzelf erop dat ik een winkel binnenliep met 'Ik was op zoek naar..." De winkelmedewerker - die gewoon ergens mee bezig was - merkte terecht - en vriendelijk op - dat ik nog helemaal niet gezocht had. Ik werd daar even op mijn nummer gezet en ze had gelijk. Toen ze vertelde waar ik het kon vinden, bleek dat een grondige zoektocht niet nodig was geweest en dat deze dame daarvoor niet per se van haar keukentrapje af had hoeven komen. Ik denk niet dat dit stukkie de hele wereld gaat veranderen. Maar de kassa-rijen en winkels zijn niet de enige plekken. Mensen die niet opkijken van hun telefoon als iemand de bestelling op komt nemen op een terras. Kijk iemand even aan! Dat is echt niet meer dan normaal. Ik zou zelfs voorstellen om mensen die de moeite niet nemen om je aan te kijken, maar niet meer te bedienen. Dikke doei! Oefen eerst maar even op je manieren. 

Ik ben misschien wat ouderwets opgevoed, maar een 'nee dank je' is een kleine moeite en klinkt een stuk vriendelijker dan 'NEE'. Die kleine moeite maakt het werk van bijvoorbeeld de caissière een stuk aangenamer. Misschien dat jullie het gewoon vergeten in de haast van de dag of misschien heb je gewoon een enorme k*tdag gehad. Maar ik denk dat deze kleine vorm van fatsoen altijd op te brengen is. Ik vind een supermarkt de hel op aarde, maar een stukje service aan de kassa maakt mij altijd weer vrolijk. Die mensen zijn altijd beleefd en aardig, doe dat dan ook even terug!

Job Schepers

De blogs worden geschreven op persoonlijke titel en vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Het zijn geen journalistieke producties, maar stukken gevormd vanuit mijn mening. Ik ga graag de dialoog aan. Dat kan via Facebook onder het bericht, maar ook via de mail. Ik probeer altijd overal op te antwoorden.

Koppiestiêd op Texel
Voorziet de website wekelijks van een blog over wat er speelt op Texel.
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Ieder dorp zou een toeristisch informatiepunt moeten krijgen.



Reageren!