Logo texelsecourant.nl
Foto: Henriëtte de Wit
Blogs

Van 400 meter lopen ga je dus niet dood

  Column

Het verkeerscirculatieplan, een woord waar de gemiddelde stadjer (inwoner van de stad Groningen) nog huilend wakker van wordt. Op Texel staan we aan het begin van de uitvoering van dit plan en het wegencategoriseringsplan ("Het-hoe-hard-mag-je-waar-en-wordt-deze-weg-onderhouden-plan"). Bij het verkeerscirculatieplan wordt gekeken hoe de verkeersstromen in Den Burg in goede banen kunnen worden geleid. Op zich een goed idee, want momenteel is het spreekwoordelijk huilen met de pet op. Dit ligt niet alleen aan de gemeente. Mensen zijn anno 2019 namelijk ook te lui om vijfhonderd meter te lopen. Dit geldt voor fietsers (doorgaans al valsspelers op elektrische fiets) en automobilisten. 

Van de week liep ik via de Gasthuisstraat naar het centrum. Het is lastig om daar te komen, want de zwarte zaterdag die normaal Frankrijk treft, had toegeslagen in hartje centrum Den Burg. Ongeduldig tikken de automobilisten op hun stuur en ik word er spontaan vrolijk van. Ik herken de irritatie. Het is woensdag en zomermarkt en ik kan met mijn auto dus niet bij mijn huis komen. Mijn auto staat ruim buiten het centrum en een parkeerplaatsje was dan ook zo gevonden. Ik mag er 24 uur staan en ik ben welgeteld vijf minuten aan het wandelen tot het Polderhuis. Ik heb geen polio, ben redelijk te been en een beetje lichaamsbeweging is toch juist fijn? Ik ben sneller dan de automobilisten die nu waarschijnlijk nog steeds met een te hoge bloeddruk staan te wachten op het hoekje naar de Jumbo. 

Op Facebook was ik in discussie met een aantal andere weldenkenden. Het vignet kwam ter sprake en de starter bracht in: "Ja, ik ben voor betaald parkeren bij de strandslagen, zolang je op de rest van dit bananeneiland ook gewoon moet aftikken." Ik kan niet anders dan het met hem eens zijn. Nadat ik had gezegd dat dit ook op de meeste punten op het eiland zo was, werd ik door andere discussieleden met mijn neus op de feiten gedrukt. In de woonwijken van Den Burg en zelfs in de Molenstraat (tegen de Groeneplaats aan dus) kun je parkeren zonder vignet. Het gevolg is dat de bewoners zelden ruimte hebben om daar te parkeren. In De Cocksdorp kun je in het centrum gewoon 24 uur parkeren in hartje centrum in plaats van de twee uur die op de vignetplaatsen in Den Burg gelden. 

Mijn voorstel: laten we alle parkeerplaatsen uit het centrum van Den Burg vegen, op de plaatsen voor mindervaliden na. Als ik door het centrum loop, zie ik heel veel mensen voor wie een beetje beweging helemaal geen kwaad kan. Ik doe er een schepje bovenop. Gooi de auto's uit alle dorpscentra op het eiland. Eén grote parkeerplaats aan de rand van het dorp en wandelen maar, zoals bijvoorbeeld bij de Nikadel in De Koog. Krijg je niets van, ook niet als je een beetje boodschappen hebt. In Den Burg stel ik me een plek voor schuin tegenover het VVV-kantoor bijvoorbeeld. Maak vervolgens overal waar je wel kunt parkeren het vignet verplicht, ook in de woonwijken. Dan gaan de zunige paupers ook niet op de plaatsen van de bewoners staan. Dit valt en staat nog wel met één punt: bewegwijzering. Zowel naar de parkeerplaatsen als de wandelroute naar de centra. 

Nog beter zou het zijn als meer mensen de fiets pakken van hun vakantiehuisje naar de dorpen natuurlijk. Maar dan moet je die fietsen wel kwijt kunnen. Toerist en Texelaar maken er een sport van om ook overdag midden in het hoogseizoen fietsend door de Weverstraat in Den Burg of de Dorpsstraat van De Koog te gaan. Het is daar loeidruk, maar met een fietsbel kom je een eind. ZET JE FIETS EVEN LEKKER BUITEN DE DIRECTE WINKELKERN. En dan wel bij een fietsenstalling en niet tegen iemands huis. En dan heb je nog een groep die wel afstapt maar de fiets vervolgens aan de hand meesjouwt door het centrum. Een gemiddelde bepakte Sahara-kameel neemt vervolgens minder ruimte in dan zo'n dergelijke fietscombinatie van fietsers, fiets en fietstassen. Als je van kan a naar kan b moet, is het sneller om eventjes om te fietsen, geloof me. Is inderdaad wel snel driehonderd meter verder. Mijn plan: Maak een algeheel fietsverbod voor alle drukke winkelstraten op Texel (met genoeg stallingen, want nu is het een stoelendans zonder muziek). Ik weet "dat je er 's ochtends heus wel kunt fietsen" en "dat het in de winter wel rustig genoeg is", maar op die argumenten vallen niet echt regels te maken. Offers hè!

Als we tot slot dan nog afspreken dat de bestelbusjes die de hele dag de weg blokkeren - bijvoorbeeld aan de Hogerstraat in Den Burg - dit niet meer doen tussen 10:00 en 18:00 uur, komen we toch al een heel eind! Waarom kunnen leveringsdiensten niet na een bepaald tijdstip uit de dorpen worden geweerd? Het is maar een idee. Maak de centra autovrij, wellicht met een oplossing voor bestemmingsverkeer. Mensen mogen wel wat minder lui worden. Als je de parkeerplaatsen in het centrum niet levert, is er daar ook geen probleem!

Job Schepers 

De blogs worden geschreven op persoonlijke titel en vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Het zijn geen journalistieke producties, maar stukken gevormd vanuit mijn mening. Ik ga graag de dialoog aan. Dat kan via Facebook onder het bericht, maar ook via de mail. Ik probeer altijd overal op te antwoorden.

Koppiestiêd op Texel
Voorziet de website wekelijks van een blog over wat er speelt op Texel.
Meer berichten
 

Wat vindt u?

De burgemeester krijgt mogelijk meer bevoegdheden om op te treden tegen woonoverlast op Texel.



Reageren!