Logo texelsecourant.nl
De kruising van de Binnenhaven en de Ruyghweg bij de Van Kinsbergenbrug in Den Helder.
De kruising van de Binnenhaven en de Ruyghweg bij de Van Kinsbergenbrug in Den Helder. (Foto: Jeroen van Hattum)

"Tunnelbak en viaduct tegen verkeersdrukte"

De kruising van de Binnenhaven en de Ruyghweg bij de Van Kinsbergenbrug in Den Helder zou een tunnelbak en een viaduct moeten krijgen, zodat de verkeersstromen ter plekke uit elkaar worden gehaald.

Op die manier kan een eind worden gemaakt aan de al jaren spelende verkeersopstoppingen in de Helderse binnenstad. Dat hebben vijftien organisaties in Den Helder en op Texel maandag gezamenlijk bepleit bij de provincie Noord-Holland.

De partijen overhandigden de provincie het zogeheten Manifest N250 waarin gezamenlijk een pleidooi wordt gehouden om het verkeer op de kruising Binnenhaven/Ruyghweg te ontvlechten. Dan gaat het om het verkeer van en naar de boot en het verkeer van en naar het terrein van de marine.

De kruising wordt in het manifest omschreven als het 'epicentrum' van de verkeersoverlast in Den Helder. "Op deze tijdens iedere spits zwaar overbelaste kruising is niet alleen sprake van vertragingen, maar komt tevens de veiligheid van de weggebruikers en de leefbaarheid ter plaatse in het gedrang."

Er is naar schatting €15 miljoen euro nodig om de beoogde ongelijkvloerse kruising te realiseren. Op het moment levert de kruising volgens de betrokken partijen jaarlijks een schadepost van €1,5 miljoen op door alle vertragingen.

De vijftien betrokken partijen zijn TESO, gemeente Den Helder, Koninklijke Marine, gemeente Texel, Helderse Ondernemers Vereniging, VVV Texel, Helderse Ondernemers Binnenstad, Texels Ondernemers Platform (TOP), Willemsoord BV, Visafslag Den Helder/Texel, Ondernemersvereniging Kooypunt, Peterson in Den Helder, Damen Shipyards, DHSS (toeleverancier van de offshore) en de Haven- en Scheepvaartvereniging in Den Helder.

Er wordt al sinds 1999 gesproken over de toenemende verkeersdrukte in Den Helder. Het is voor het eerst dat de neuzen allemaal dezelfde kant op staan.

Het verzoek tot tunnelbak en viaduct is aan de provincie gedaan, omdat de N250 een provinciale weg is. De Binnenhaven is een onderdeel van de weg.

Jeroen van Hattum
Journalist Texelse Courant.
Meer berichten

Wat vindt u?

Texelaars die op vakantie gaan op hun eigen eiland.



Reageren!