Variant 4 heeft de voorkeur van het college.
Variant 4 heeft de voorkeur van het college. Foto: Gemeente Texel

Dit artikel is geschreven door
Job Schepers

Job Schepers, Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever

Plannen Emmalaan openbaar

Algemeen

De nieuwe Emmalaan is een stap dichterbij. Vrijdagmiddag werden de verschillende opties openbaar. Op 4 oktober worden de verschillende varianten besproken in de commissievergadering, één daarvan voldoet aan alle wensen die de raad heeft gesteld. Aparte voetpaden, aparte rijstroken en aparte fietspaden. Het college vraagt de gemeenteraad €790.000,- beschikbaar te stellen voor de herinrichting die dan begin 2023 moet beginnen. 

Wethouder Cees Hooijschuur praatte vrijdagmiddag de pers bij over wat hij zonder poespas ‘hoofdpijndossier Emmalaan’ noemde. Hij benoemde dit ook als één van de redenen dat het allemaal zo lang duurt. Als de weg nu aangepakt wordt, moet het ook goed. De optie die voorkeur heeft van het college, heeft ook de voorkeur van de stakeholders zoals de OSG en de Skool en de dorpscommissie van Den Burg. 

In de andere varianten zijn onder meer fietsstroken in plaats van aparte fietspaden te zien, ook zouden er bomen moeten worden gekapt. Dit ligt ver van de wensen van de raad. In deze optie hoeven geen bomen gekapt te worden, alleen de bomen die nu in de middenberm staan moeten worden verplaatst. Dit is volgens de gemeente geen groot probleem. In de schets is maar één trottoir zichtbaar, het andere voetpad ligt er al, op de ijsbaan. 

In een persbericht schrijft de gemeente: “Deze zogeheten variantenstudie is uitgevoerd door Bono Traffics. Een onafhankelijk verkeerskundig bureau dat niet eerder bij de Emmalaan betrokken was. Er zijn diverse varianten verkend en financieel doorgerekend voor vrij liggende fietspaden of fietsstroken die aan de rijbaan verbonden zijn en een enkele of dubbele rijbaan voor gemotoriseerd verkeer. Er is vervolgens een afweging gemaakt op basis van verkeersveiligheid, veiligheidsbeleving, de impact op de directe omgeving zoals bomen en de middenberm, de ruimtelijke inpassing van de fietspaden in het bestemmingsplan en kosten.” 

Maatregelen

Naast deze varianten legt het college ook tijdelijke maatregelen voor waarbij de huidige Emmalaan wordt geoptimaliseerd door het aanbrengen van enkele verkeersremmende en veiligheidsverhogende maatregelen waaronder het aanbrengen van verkeersdrempels.

De varianten op een rijtje

Waar kan de gemeenteraad uit kiezen? Alle varianten van Bono Traffics op een rijtje. De stippellijn in de afbeelding linksboven is de huidige ligging van de Emmalaan. 






Afbeelding
Gamen (FIFA) en Bewegen in de meivakantie Algemeen 1 uur geleden
Evy Gobbens komt in de bieb voor de IVN Kinderlezing over zeespiegelstijging.
Activiteiten in de bieb tijdens de meivakantie Algemeen 4 uur geleden
Blauwe strepen voor de blauwe zones in Den Burg en De Koog waar de parkeerduur leidend is.
Geen actie om parkeren terug naar oude te brengen Algemeen 5 uur geleden 1
Afbeelding
Archeologische vondsten onder vloer Oudheidkamer Algemeen 8 uur geleden
Afbeelding
Muziek en dans voor peuters bij Artex Algemeen 22 apr, 15:51
Afbeelding
De Lieuw zoekt vrijwilligers voor monitoren vlinders Algemeen 22 apr, 13:30
Versierde fietsen in De Koog.
Programma's Koningsdag op Texel Algemeen 22 apr, 09:00
Meierblis 2023.
"Hebben toekomst meierblis zelf in handen" Ingezonden 21 apr, 14:30 5