Passagiers op de steiger op de zuidwestpunt van Vlieland, op weg naar de Vliehors Expres die hen naar Het Posthuys brengt. Door een conflict tussen de zakenpartners is deze keten verbroken.
Passagiers op de steiger op de zuidwestpunt van Vlieland, op weg naar de Vliehors Expres die hen naar Het Posthuys brengt. Door een conflict tussen de zakenpartners is deze keten verbroken. Foto: Foto's: Pieter de Vries

Dit artikel is geschreven door
Gerard Timmerman

Gerard Timmerman, verslaggever Texelse Courant.

Conflict streep door dagje Vlieland

Algemeen

De reguliere veerdienst tussen Texel en Vlieland gaat voorlopig niet van start. Door een conflict met de Vliehors Expres worden passagiers die veerboot De Vriendschap afzet bij de steiger op de Vliehors niet naar Het Posthuys gebracht.

“Het is een drama, te gek voor woorden”, vertelt Dirk Albert Blom van Waddenveer De Vriendschap. “De Vriendschap onderhoudt al 35 jaar de verbinding met Vlieland en we stonden op het punt om aan het 36ste seizoen te beginnen. Van de winter hebben we de principe-afspraken gemaakt, maar op het laatste moment trekt hij aan z’n stutten.”

Posthuys: Vliehors Expres mag ons terrein gebruiken, maar wel tegen vergoeding

“Hij” is Aant Durk van der Veen. De Vlielander runt samen met een compagnon sinds kort de Vliehors Express, de gele trucks waarmee passagiers over de zandvlakte worden vervoerd van en naar Het Posthuys en die ook rondritten op organiseert. De truck is een onmisbare schakel in de verbinding tussen Texel en Vlieland. Passagiers die voor een dagtochtje komen, worden opgepikt bij de steiger en afgezet bij Het Posthuys. Daar stappen ze in de regel op een huurfiets om een rondje over het eiland te fietsen, om ’s middags weer terug te keren bij Het Posthuys. Daar worden ze opgepikt door de Vliehors Express, die de passagiers aflevert bij de steiger, waarna ze met de Vriendschap terug naar Texel worden gevaren.

Nieuwe afspraken

Vlielander Maarten Nijman, sinds jaar en dag eigenaar van de Vliehors Express, deed zijn bedrijf onlangs over chauffeur Aant Durk van der Veen en compagnon(s). Leonie en Thomas Hacke, uitbaters van Het Posthuys, grepen de overname aan om nieuwe afspraken te maken. De op- en afstapplek voor de passagiers en de afgifte van huurfietsen ligt namelijk op het terrein dat eigendom is van Het Posthuys en waarvoor zij jaarlijks erfpacht afdragen.


Archiefbeeld: Passagiers op de (oude) veerboot De Vriendschap krijgen koffie tijdens de overtocht. 

Thomas: “Nadat Maarten 31 jaar geleden met de Vliehors Express is gestart, is dit bedrijf met name de laatste 20 jaar echt op gang gekomen. Het werd steeds drukker. We hebben ons terrein altijd gratis beschikbaar gesteld, maar ook gezegd dat dit gratis gebruik een soort uitsterfprocedure is.

De verkopende partij wist dat ook. In de zomermaanden, als ons terrein wel goed genoeg is om vanaf te vertrekken, maken er dagelijks soms wel een stuk of honderd mensen gebruik van onze toiletten. Natuurlijk bestelt een aantal van hen hier ook een drankje of een hapje, maar de consumpties staan in geen enkele verhouding tot de omzetten van de andere partijen.


Foto: Pieter de Vries

In het voor- en naseizoen was de Expres weer vertrokken om vanaf het dorp de rondritten te verzorgen omdat dat meer oplevert. Is dat wel normaal en een vergoeding vragen om gebruik te maken van ons terrein niet?

Na jarenlange samenwerking gaf de nieuwe eigenaar van de Expres in februari aan het gehele jaar rond vanaf het Badhuys te vertrekken, omdat vertrek vanaf Het Posthuys te weinig opleverde. De nieuwe eigenaar had al een exploitatieplan klaarliggen dat hem het meeste opleverde zonder rekening te houden met de andere partijen. En nu achteraf zeggen dat wij te hoge eisen hebben. Er is nooit meer een vervolggesprek geweest."

Dit is niet alleen voor ons een enorme strop, ook onze passagiers zijn gedupeerd

“We hebben wel een idee van hoeveel geld er omgaat bij het Waddenveer, de Vliehors Expres en de fietsenverhuur. Dat zijn flinke bedragen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedereen er aan verdient, maar dat wij alleen mee mogen kijken op ons eigen terrein. Wat ons betreft hoort het te zijn: samen delen, samen spelen. Zodra we aan zagen komen dat de Vliehors Expres nieuwe eigenaren zou krijgen, hebben wij hen in een vroeg stadium laten weten: Jullie mogen ons terrein blijven gebruiken, maar er moet wel een vergoeding tegenover staan. Gratis gebruik slaat nergens op. Maar dat waren de nieuwe eigenaren niet van plan.”

Zwarte Piet

Aant Durk van der Veen: “Wij krijgen ten onrechte de zwarte piet toegespeeld. Ze hebben ons pas na de overname geheel onverwacht laten weten dat ze een vergoeding wilden hebben voor het gebruik van hun terrein. Deze vergoeding was bovendien zó hoog, dat kunnen wij als startende ondernemers niet betalen. Alle kosten worden bij ons neergelegd." Hij geeft aan dat zonder commissie over de fietsenverhuur en met de verlaagde prijs die aan het Waddenveer zou zijn aangeboden, het voor de Expres niet rendabel is om twee keer per dag naar de steiger te rijden.


JUSTINSINNER.NL: De oude en nieuwe Vriendschap eerder dit jaar in de haven van Oudeschild.

"We hebben Het Posthuys een goed tegenvoorstel gedaan, maar dat vonden zij te weinig. Het komt er dus op neer dat wij geen gebruik meer kunnen maken van het terrein en de faciliteiten van Het Posthuys.”

Thomas Hacke: “De Vliehors Express wil alles zelf bepalen. Ze mogen van ons, net als voorgaande jaren, hier gewoon hun gang gaan. Alleen niet gratis. Wij willen echt niet de hoofdprijs en hebben goede afspraken kunnen maken met Waddenveer De Vriendschap en Zeelen Rijwielverhuur. Maar we hebben na dat eerste gesprek niets meer van De Vliehors Express gehoord. Ze rijden hier drie keer per dag langs, maar hij praat niet met ons. Heel vreemd, want het is voor ons echt geen gepasseerd station. Hij hoeft alleen maar even langs te komen.” Van der Veen: “Na het eerste gesprek zijn er verschillende mails, telefoontjes en appjes uitgewisseld. Dat ze niets meer van ons gehoord hebben is apert onjuist. Ze hebben wel van ons gehoord, maar niet wat ze wilden horen. Leonie en Thomas zijn héél duidelijk geweest: ze willen ons niet meer.”

Het idee om de openbare bushalte verderop als laad- en losplaats te gebruiken, vindt Van der Veen geen goed alternatief. “Bij de bushalte is het niet toegestaan om de fietsenverhuur, waarvoor wij samen met Zeelen verantwoordelijk zijn, te verzorgen. Bovendien gaan ze dan toch nog plassen bij Het Posthuys en zadelen we ze evengoed met de passagiers op. Daarom hebben we het Waddenveer wél een goed alternatief geboden.

Alternatief

Dat we de passagiers afzetten bij het Badhuys (aan de noordwestkant van Vlieland) en kan men een fiets huren. Dat is 25 à 30 minuten rijden vanaf de steiger.” Alleen niet in juli en augustus, als de toeristendrukte op het strand te groot is om daar met een truck te rijden. “Dan brengen we de passagiers met de truck tot de kazerne van het Cavalerie Schietkamp. Daar stappen de mensen over in de bus van Arriva, die hen naar fietsenverhuur Zeelen in het dorp brengt. Dan kunnen ze ons mooie eiland vanaf de Oostkant ontdekken. Wij zijn er dus helemaal klaar voor om de bezoekers vanaf Texel op een goede manier te ontvangen en te vervoeren.”

Maar dit alternatief was geen optie voor De Vriendschap. Dirk Albert Blom: “Dat slaat nergens op. Een dagje Vlieland is juist zo leuk omdat je wordt na het ritje over de Vliehors wordt afgezet bij Het Posthuys en vandaar een mooi fietsrondje over het eiland wil maken. Nu wil hij de mensen in de middle of nowhere afzetten bij de vliegbasis, vervolgens in een bus laden en na een lange rit vervolgens dumpen op een bedrijventerrein. Dan is de sjeu van zo’n dagje Vlieland er wel vanaf. Het duurt allemaal veel langer, waardoor de mensen al heel vroeg vanaf Texel moeten vertrekken. Aant Durk denkt kennelijk dat hij maar wat kan rondzeulen met mijn gasten. Maar zo werkt dat niet. We hebben er alles aan gedaan om dit in goede banen te leiden, maar hij verdomt het gewoon.”

Een patstelling, waarbij het onderling vertrouwen inmiddels een flinke deuk heeft opgelopen en het zeer de vraag is of het ooit weer goed komt tussen de Vliehors Expres en de andere partijen. Met als uitkomst dat de bestaande verbinding is verbroken. Blom: “Onze tochten stonden al maanden online, heel veel mensen hebben al gereserveerd. Nu last minute blijkt dat onze passagiers niet worden vervoerd over de Vliehors, hebben we al die mensen in allerijl moeten afzeggen. Dit is niet alleen voor ons een enorme strop, ook zij zijn gedupeerd. En wat denk je van ondernemers op Vlieland? Die pikken er ook een aardig graantje van mee. De mensen pakken een terrasje en shoppen hier en daar. Het zijn er elke dag aardig wat.”


Vriendschap juni 2009 - Archief Texelse Courant

"We konden het niet over ons hart verkrijgen om de vakantie van eilandhoppers, die al lang van tevoren accommodatie hebben gehuurd op de eilanden, in duigen te laten vallen. Daarom varen we vanaf 23 juni wel enkele reizen naar de haven van Vlieland. We varen op het tij, waardoor de afvaartijden dus variëren." De zeehondentochten met De Vriendschap worden sinds 3 juni weer gehouden vanaf de steiger. “We kunnen dankzij de nieuwe, ruimere boot (zie artikel op pagina 8) met inachtneming van anderhalve meter afstand per tocht dertig mensen meenemen.”

Het is gewoon een rotjaar. Eerst corona en nu dit

Voor dit jaar lijkt het er op dat de combinatie van oversteek, rit met de truck, Het Posthuys, fietsen en v.v. er niet in zit. Blom: “Het is gewoon een rotjaar. Eerst corona en nu dit. We hebben bij de gemeente Vlieland van alles geprobeerd om een oplossing te zoeken. Het lastige is dat de Vliehors Expres het monopoly heeft gekregen. Zij mogen daar als enige met een truck passagiers vervoeren.”

Maar voor de toekomst hebben Blom en Hacke de moed nog niet op opgegeven. Hacke: “Het is wat ons betreft geen gepasseerd station. We gaan kijken hoe we het vervoer van de steiger naar Het Posthuys zelf kunnen verzorgen. De Vliehors Expres maakt gebruik van een gedoogvergunning. Je kunt het toch niet maken om de één wel en de ander niet te gedogen.

Eigenlijk is het gek dat er drie partijen flink profiteren en de enige eigenaar op wiens terrein alles plaatsvindt met een fooitje het bos ingestuurd is de afgelopen 30 jaar. Er blijft meer dan genoeg over om met elkaar te verdelen. Met de schouders eronder en de steun van Het Posthuys zou iedereen er nog beter zijn uitgesprongen. Jammer dat het niet gelukt is.”

Afbeelding
Podcast Texelse Courant 25 april 2024 Algemeen 6 uur geleden
Afbeelding
Roparun estafette op zondag 12 mei Algemeen 6 uur geleden 2
Afbeelding
Ongeval op rotonde Politie 24 apr, 14:10 12
Afbeelding
Optreden Artex Kamerkoor Herdenking Burghtkerk Cultuur 24 apr, 12:29
Afbeelding
Gamen (FIFA) en Bewegen in de meivakantie Algemeen 23 apr, 17:36
Evy Gobbens komt in de bieb voor de IVN Kinderlezing over zeespiegelstijging.
Activiteiten in de bieb tijdens de meivakantie Algemeen 23 apr, 14:58
Blauwe strepen voor de blauwe zones in Den Burg en De Koog waar de parkeerduur leidend is.
Geen actie om parkeren terug naar oude te brengen Algemeen 23 apr, 14:00 1
Afbeelding
Archeologische vondsten onder vloer Oudheidkamer Algemeen 23 apr, 10:45