Klachtenafhandeling

Divers

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. U koopt een product en het functioneert niet goed, het bedrijf waar u het gekocht heeft wilt niet meewerken. Wat doet u dan? U kunt een rechtszaak aanspannen tegen het bedrijf, maar dat is duur en kost veel tijd. Sinds een aantal jaar zijn er andere oplossingen, waarvan ik er twee zal toelichten.

Geschillencommissies
Er is regelgeving gekomen voor de mogelijkheid om geschillen tussen een consument en ondernemer goedkoper en sneller af te handelen, de zogeheten ADR-richtlijn (Alternative Dispute Resolution). Deze ADR-richtlijn ziet op kwaliteitseisen voor onder andere geschillencommissies. Een geschillencommissie beslist over kwesties waar een ondernemer en consument samen niet uit komen. De geschillencommissie bestaat uit onafhankelijke leden die doorgaans door het bestuur van de geschillencommissie worden aangesteld. Een uitspraak van een geschillencommmissie is bindend. Dat betekent dat de uitspraak van de geschillencommissie moet worden nageleefd door de ondernemer en de consument. De branche-organisaties die zijn aangesloten bij de geschillencommissie, dragen zorg voor de naleving van de uitspraak door de ondernemer. Het uitgangspunt is dat het indienen van een klacht bij een geschillencommissie weinig tot niks kost voor de consument. In de ADR-richtlijn is bepaald dat de klachten die worden voorgelegd aan een geschillencommissie binnen negentig dagen moeten worden afgehandeld. Voor moeilijkere conflicten kan deze termijn worden verlengd. Als consument kunt u alleen met een klacht naar een geschillencommissie als het bedrijf hiertoe de mogelijkheid geeft. De ADR-richtlijn bepaalt dat een bedrijf verplicht is de consument te informeren of de consument met een klacht naar een geschillencommissie kan. Wilt u weten of het bedrijf waarmee u een conflict heeft is aangesloten bij een geschillencommissie, dan kunt u altijd contact opnemen met ons opnemen.

Klachtenwebsites
Naast geschillencommissies hebben veel bedrijven zich ook aangesloten bij klachtenwebsites. Hierop vinden klachtafhandelingen plaats tussen consumenten en ondernemers. De afhandelingen zijn volledig openbaar. Het voordeel hiervan is dat u op deze klachtenwebsites een kijkje kan nemen bij het bedrijf waar u een bepaald product wilt aanschaffen. Zo kunt u van tevoren al zien hoe het bedrijf met eventuele klachten omgaat

Voor vragen kunt u contact opnemen met de rechtswinkel op Texel. Stichting Rechtswinkel Noord-Holland Noord geeft met behulp van juridisch opgeleide vrijwilligers kosteloze rechtshulp. Voor meer informatie over de juridische hulp kunt u zich wenden tot de Rechtswinkel: www.rechtswinkelnoordhollandnoord.nl. Bewoners van Texel kunnen hun juridische vragen digitaal stellen door te klikken op 'spreekuur Texel'.

Bijdrage door Rosalinde Siewers

Afbeelding
Woontij zoekt enthousiaste collega's 2 uur geleden
Afbeelding
Stichting Texels Museum zoekt een Lid Raad van Toezicht 4 uur geleden
Afbeelding
Rolf Bak Officier in Orde van Oranje Nassau Algemeen 4 uur geleden 6
Afbeelding
AB Texel zoekt administratief talent 5 uur geleden
Afbeelding
Harry Wetenkamp Lid in de Orde van Oranje-Nassau Algemeen 5 uur geleden 8
Afbeelding
Koninklijk lintje voor Jenny van Lubek Algemeen 5 uur geleden 12
Afbeelding
Koninklijke onderscheiding Jany Schraag Algemeen 6 uur geleden 3
Afbeelding
Lintje voor moeder van het Glazen Paleis Algemeen 6 uur geleden 15