Kom verder, hier is het leuk

Het is druk in Zorgland, een hoop vakantiepatiënten, mensen met extra zorg en zusters om de beurt op reis. Bij een mevrouw hangt een bordje: "Kom verder, hier is het leuk". Ondanks dat ze het nodige mankeert en achter de kiezen heeft, houdt ze de moed er in. Overal waar wij als ''Troubleshooters'' komen zijn er ziektes of problemen die opgelost moeten worden. Als dat in een goede sfeer gebeurt met gemotiveerde mensen, waar ruimte is voor een grapje, een paar woorden, helpt dat. Ook in de vakantiedrukte, gasten overal extra te slapen en te voeden, zijn we er bij gebaat als dat leuk gaat. Je zou willen dat die tekst bij de boot hing en dat de mensen overspoeld werden met dat gevoel. Een paar jaar geleden gingen we op vakantie naar een ander eiland. We werden verwelkomd met een heerlijke lunch. Onze kamer was eenvoudig maar schoon, er stond een blauw geschilderd bed in het midden, en een tafeltje op het balkon. Fietsen stonden klaar in de kelder, de kaart konden we halen bij de receptie. We bereikten een heerlijk strandje. We kregen een ligstoel en parasol en genoten van de verkoelende zee, alle vissen die daarin zwommen, en elkaar. Op de terugweg, langs vele olijfbomen en zingende krekels stopten we bij een klein winkeltje voor fruit, meloenen, pruimen, heerlijk. Na een snelle douche wachtte een heerlijke maaltijd. Iedereen liep er het vuur uit zijn sloffen voor ons. De volgende dag klommen we met de fiets omhoog, naar een kasteel, vermoeiend in de hitte, maar het bezichtigen meer dan waard. We waren op Korfoe, een prachtig Grieks eiland. Vorig jaar waren we op Kos, waar we met de fiets de oude ruïne bezochten van het eerste ziekenhuis ter wereld. De eed van Hippocrates, door mezelf ooit afgelegd, was hier ontstaan. Ook hier werden we vol gastvrijheid en royaal ontvangen. Voeren we een dag mee boven op een boot, doken we in het water. Griekenland heeft ons hart gestolen. De huidige situatie is een ramp. De beeldvorming in het nieuws komt totaal niet overeen met onze ervaringen. Iedereen maakte er lange dagen en was vol goede moed om het ons naar de zin te maken. Vrouwtjes op leeftijd lopen langs de kant van de weg met zakken olijven op de rug. Ik kan me voorstellen dat deze inwoners nee hebben gestemd en dat ze het gevoel hebben dat ze gemangeld worden. Troubleshooters kunnen hier geen weg meer mee, want laten we eerlijk zijn, het ware probleem komt niet boven tafel. We wilden ze maar wat graag bij de EU, hoe mooi strategisch ligt dit land, maar de komst van de euro heeft de bevolking niets dan narigheid gebracht. De Grieken zijn geraakt in de Achilleshiel, de zwakke plek, moet weer herstellen, dat is zeker. Ik hoop dat het geld wat verdient wordt in eigen land wordt besteed en dat er weer moed en vreugde komt onder de dappere bevolking, dat iedereen straks weer kan beamen: "Kom verder, hier is het leuk.''