Logo texelsecourant.nl
Robert Bakker.
Robert Bakker.

Andere sporten naast hardlopen

  Sport

Robert Bakker uit Den Burg is zondag één van de deelnemers aan de Texel Halve Marathon. In aanloop naar het evenement zijn deze dagen verhalen van hem over hardlopen op deze site te lezen. Deze keer: andere sporten naast het hardlopen om overbelastingsblessures te voorkomen.

Hardlopen is heerlijk, ik doe het ook het liefst elke dag. Je hebt er niks voor nodig, alleen een stel loopschoenen en een makkelijk zittende outfit. Je kan zo de deur uitstappen zonder dat je er iemand voor hoeft op te bellen om tegen of mee te spelen. Je kan het in je eentje doen en er is niemand die je in de weg staat om je doel te bereiken, behalve jijzelf. De enige die je de schuld kan geven als het niet lukt ben jijzelf.

Nadeel van hardlopen is dat het wel een zeer eenzijdige beweging is. Elke keer dezelfde houding en elke keer dezelfde stap die je zet. Zonder enige afwisseling. Het risico is dan dat het lijf heel erg eenzijdig wordt belast. En het risico van eenzijdige belasting is dat de kans op blessures heel groot wordt. Niet zo zeer de bekende voetbalblessures zoals de gescheurde kruisband of de gescheurde enkelband, maar wel overbelastingsblessures.

Overbelastingsblessures zijn blessures die vaak geleidelijk ontstaan, ze beginnen met een klein pijntje die vaak als onbenullig wordt ervaren. Eerst is het pijntje tijdens het lopen in het begin aanwezig is. Wanneer er dan doorgelopen wordt en het lijf warm wordt verdwijnt het pijntje geleidelijk. Na de training wanneer er even stil gezeten is en er daarna opgestaan moet worden, komt het pijntje terug. De eerste passen gaan dan stijf en langzaam. De volgende dag na de nachtrust is die pijn vaak alweer weg en is er voor je gevoel alleen maar sprake van spierpijn.

Na verloop van tijd ontstaan er steeds vaker pijnklachten in het aangedane gebied. Eerst voelt het steeds vaker stijf aan, bij het opstaan uit bed is het lastiger om op te starten. Het gebied voelt pijnlijk aan en het voelt of bewegen juist de pijn oproept. Ook in rustmomenten begint het gebied te zeuren en misschien zelfs te kloppen. Het voelt in sommige gevallen zelfs warm aan. In dat geval kan er sprake zijn van een ontsteking. Ook is er tijdens het hardlopen geen sprake meer van dat de pijn verdwijnt. Ook niet als het lichaam warm is. Het zeurt en steekt soms zelfs tijdens het hardlopen. Hierdoor ga je snel compenseren met andere gedeeltes van het lichaam.

Compensatie is het ontwijken van de pijnprikkel door anders te gaan bewegen met de rest van je lijf. Het nadeel van compenseren is dat andere gedeeltes van het lijf worden belast die het misschien niet gewend zijn om dit te doen. Hierdoor is de kans op blessures in die gedeeltes van het lijf groot aanwezig. Het is dus eigenlijk een vicieuze cirkel waar de loper in terecht komt wanneer er niet op de juiste manier wordt omgegaan met de blessure.

Om de kans op blessures te verkleinen, is het zaak om naast het lopen het lijf ook op een andere manier te belasten. Het beste is het om een totaal andere sport te kiezen die eigenlijk niks met hardlopen te maken heeft. Anders belast je nog steeds dezelfde spieren en gewrichten die je ook met hardlopen gebruikt. Zorg dus dat je een sport uitkiest waar hardlopen niet in voorkomt. Voetbal, tennis en basketbal zijn dus niet de meest ideale sporten om uit te oefenen naast het hardlopen.

Daarnaast is het niet verstandig om een sport te kiezen die vrij statisch is net zo als het hardlopen. Nu zul je denken, hardlopen is toch helemaal niet statisch? Maar de houding van het lijf blijft altijd rechtop, het is een eenzijdige belasting en je komt met hardlopen nooit tot de uiterste standen van het lichaam. Dus kun je hardlopen als vrij statisch benoemen.

Het risico van het niet bereiken van de uiterste standen van de spieren en gewrichten is dat het lijf zich aanpast op deze belasting. Het lijf zal niet verder gaan buigen en strekken omdat het niet wordt aangeboden. Het lijf is van nature lui; wat er niet wordt aangeboden aan het lijf zal het lijf ook niet gaan benutten. Wanneer je niet de uiterste standen van het lijf aanbied zal je op een gegeven moment de bewegelijkheid van de gewrichten verkleinen omdat het niet wordt aangeboden. Je gewrichten zullen stijver worden met als gevolg dat je meer moeite moet doen om dezelfde bewegingen te kunnen maken, met als gevolg kans op overbelasting. Om te voorkomen dat het lijf stijf wordt en de flexibiliteit of lenigheid verdwijnt zal je dus naast het lopen iets moeten aanbieden om deze lenigheid te behouden.

Dit kunnen verschillende sporten zijn, maar het zullen dus sporten moeten zijn die de uiterste standen van de gewrichten opzoeken. Daarnaast moet het wel een sport zijn die je leuk vind. Wanneer je een sport niet leuk vind die je doet zal je het niet lang volhouden en zal het niet de gewenste aanpassingen in het lijf geven. Om de lenigheid van spieren en gewrichten te behouden en de aanpassing te krijgen die nodig is zal het lang moeten worden volgehouden. Het zal als tegenhanger moeten gaan fungeren op het hardlopen om een balans te verkrijgen in de statische belasting van het hardlopen en het dynamische van de andere sport. Zie het als een contragewicht; om lenig te blijven dient er net zo vaak of misschien wel vaker geoefend moeten worden om het resultaat van het hardlopen, stijfheid van bovenlijf en de heupen, te compenseren.

Goede sporten die dit kunnen bewerkstelligen zijn, zwemmen, yoga, Pilatus, fitness, badminton of tai-chi. Dit zijn sporten waarbij het bovenlijf en het onderlijf op een of andere manier tot uiterste standen worden bewogen. Daardoor zal het lijf minder snel stijf worden. Dus twee dingen zijn eigenlijk zeer belangrijk in het kiezen van de sport naast het hardlopen om blessures te voorkomen en de lenigheid van gewrichten te behouden. Als eerste moet het de uiterste standen van spieren en gewrichten opzoeken om de lenigheid van deze spieren en gewrichten te behouden.

Daarnaast moet je, bij het kiezen van de sport, de sport leuk vinden anders wordt het niet lang volgehouden en zal het effect, het voorkomen van blessures door het behoud van de lenigheid van de spieren en gewrichten, niet tot stand komen. Al met al oefening baart kunst en zal het lijf beschermen tegen mogelijke stijfheid en blessures.

Jeroen van Hattum
Journalist Texelse Courant.
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Het geplande kunstwerk van het Hoogheemraadschap als monument voor de Dijkversterking moet er komen.



Reageren!