Logo texelsecourant.nl
Miriam Korn in haar woning aan de Oesterstraat.
Miriam Korn in haar woning aan de Oesterstraat. (Foto: Job Schepers)
Gezond & Fit

Geduld, positiviteit en rust bij Beeldwijs

  Onderwijs

Dat bewegen bij het opnemen van informatie helpt bij het onthouden ervan is al jaren bekend. Toch speelt beweging slechts een relatief kleine rol in het reguliere onderwijs. Dat is anders bij Beeldwijs Texel van Miriam Korn uit Oosterend.

Andere omgeving doorbreekt negatieve spiraal

"Ieder kind is anders en daarom vergt het maatwerk. Als een kind moeite heeft met rekenen en steeds diezelfde som niet snapt, heeft herhaling geen zin. Je moet een manier vinden waardoor de leerling het wel begrijpt, bewegend leren kan hierbij een grote rol spelen", legt Miriam uit.

De inwoonster van Oosterend benadrukt meteen dat ze geen vervanging is voor regulier basisschoolonderwijs. "Ik zie het als aanvulling. Er zijn kinderen die op school moeite hebben met rekenen of taal en hierdoor achterblijven. Dit is niet alleen slecht voor de cijfers, maar ook voor het zelfvertrouwen. Regelmatig raken deze kinderen in een neerwaartse spiraal en gaan ze met buikpijn naar school. Die tendens probeer ik hier ook te doorbreken. Een andere omgeving en een nieuwe manier van leren. Uiteindelijk hebben de scholen, ouders en ik hetzelfde doel: een goede toekomst voor de kinderen."

Rust

Een ander belangrijk onderdeel van de aanpak is rust. "Kinderen zijn gevoelig. Als ik zenuwachtig ben merkt een kind dat. Geduld is een schone zaak en je moet positief blijven. Wanneer een kind iets niets begrijpt, zoek ik verder naar een andere manier, al zijn het er honderd. Je moet niet ongeduldig worden. Als begeleider is dat makkelijker dan als ouder. Dat ervaar ik zelf ook met mijn eigen kind, dat is helemaal niet vreemd."

Miriam ziet hoe haar leerlingen opbloeien. "Ouders erkennen dat de kinderen er al twee dagen van tevoren weer naar uitkijken. Ze hebben zin om te leren, terwijl het in veel gevallen op school niet wilde lukken. Dat is geen verwijt naar de school, het gaat om die andere omgeving. Bovendien zit ik één op één, zodat de focus op het kind ligt."

Miriam is heel reëel als aankomt op specifieke onderdelen. "Spelling blijft spelling. Daar kom je niet onderuit. Maar door de taal op te delen in blokjes, worden bepaalde woorden wel eenvoudiger. Er zijn ook diverse manieren om begrijpend lezen te verbeteren. Onze methode richt zich onder meer op beelddenkers. Wanneer een kind denkt in beelden, maar les krijgt in woorden loop je vanzelf tegen barrières aan. Daarin kun je kinderen heel goed begeleiden. Als ze die methode begrijpen, kunnen ze die zelf hanteren op school."

In een eerder interview liet Miriam al een paar van haar methodes zien. Zo wordt rekenen onder de knie gebracht middels bewegingsoefeningen en spelletjes en worden woorden geleerd met een 'Qwerty-mat' waarop de woorden gesprongen worden. Door het bewegen lijken blokkades verdwenen, waardoor de sommen of woorden ineens wel worden begrepen.

Meer over Beeldwijs Texel op beeldwijstexel.nl.

Job Schepers
Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever
Meer berichten
 

Wat vindt u?

De snelheid op de verbindingswegen van en naar alle Texelse dorpen op 80 km/uur houden of naar 60 km/uur?



Reageren!