Logo texelsecourant.nl
Jasmijn Baptist presenteert haar onderzoek naar mineraalwater.
Jasmijn Baptist presenteert haar onderzoek naar mineraalwater. (Foto: Gerard Timmerman)

Scholieren OSG presenteren profielwerkstukken

  Onderwijs

"Waarom kopen we onzin?" Geen toeval, weten Valerie Graaf en Amanda Brouwer. Slimme neuromarketeers beïnvloeden ons brein met gewiekste reclame zodanig dat we soms met spullen thuis komen waarvan je later denkt: Waarom heb ik dit gekocht?

Voor hun profielwerkstuk verdiepten Valerie en Amanda, beiden in 6 VWO, zich in onderzoek naar onze onbewuste reacties, oftewel neuromarketing. Ze vertelden hoe ons koopgedrag wordt gestimuleerd door plezier en begeerte, maar wordt afgeremd door pijnprikkels (de prijs). Op de beamer toonden ze hoe onderzoekers met slimme apparatuur de reacties van onze hersenen registreren. En daar hun reclameboodschappen op afstemmen. De scholieren hadden dit nagebootst met vier klasgenoten, van wie ze hun oogbewegingen filmden terwijl ze naar reclame keken.

Meer dan zestig mondelinge- en posterpresentaties woensdag in OSG De Hogebert, waarbij een scale aan bijzondere en interessante onderwerpen de revue passeerde. Hieronder een kleine bloemlezing. 

Jasmijn Veldman, die een baantje heeft in een ijssalon, rekende voor dat je gemiddeld vijftig keer moet likken om een bolletje ijs op te eten. Haar onderzoek naar "gelatino" had liefst 300 verschillende smaken ijs opgeleverd. Maar vanille vinden we gemiddeld het lekkerst.

Een verblijf in New York had Bariya Boskma op het idee gebracht te onderzoeken welke sporen van de Nederlandse ontdekkers van "Nieuw-Amsterdam" anno 2019 nog zijn terug te vinden. Dat blijken er best wel veel. Zo is de aandelenbeurs op Wall Street het resultaat van de aandelenhandel die de Nederlanders daar introduceerden. Ook bepaalde namen herinneren er aan. Zo is Broodway vernoemd naar Bredeweg, Brooklyn naar Breukelen en Harlem naar Haarlem. De dollar heette ooit Daalder. Bariya: "Het is jammer dat op de scholen in New York geen les in de Nederlandse historie wordt gegeven."

Mart Kikkert was voor zijn studie naar zelfgebouwde geluidsboxen volgens zijn docent ver boven het niveau van het VWO uitgestegen. Tijdens zijn relaas over woofers, tweeters, filters, condensators, frequentiespectrum, basreflexpoorten raakte hij onderweg wellicht een paar toehoorders kwijt, het keiharde "Painted Black" van de Stones uit zijn speakers bewees het succes van zijn missie.

Foto's Annemarieke de Vries
 

Gerard Timmerman
Gerard Timmerman, verslaggever Texelse Courant.
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Ik vind het jammer dat de Sportraad ermee stopt.



Reageren!