Logo texelsecourant.nl
Gezond & Fit

Apotheek in 40 jaar uitgegroeid tot 24-uurs zorgleverancier

  Gezondheid

Wat begon als een kleinschalige apotheek met een pioniersmentaliteit, is nu, veertig jaar later, uitgegroeid tot een 24-uursbedrijf. We praten over de ontwikkeling van de apotheek aan de Weverstraat met eigenaren Jan Klok en Henri Venema.

Klok is sinds 1995 eigenaar van de apotheek, Venema is er sinds 2002 aan verbonden. De historie van de huidige apotheek gaat terug naar 1977. Na het pensioen van dokter van Loon neemt dokter Waverijn de praktijk over. Gerrit Lely springt in het gat dat ontstaat en opent een kleine apotheek op Molenstraat 21, het voormalige grammofoonplatenwinkeltje. De Texelse huisartsen zien de bui hangen en tekenen protest aan bij de minister van Volksgezondheid. Ondanks de meningsverschillen bleef de sfeer goed. De huisartsen en de apotheker reizen gezamenlijk naar Den Haag om de zaak te bespreken op het ministerie. Al snel wordt duidelijk dat de huisartsen geen zaak hebben en zo ontstaat de eerste op zichzelf staande apotheek op Texel. In 1978 verhuist de apotheek naar de huidige locatie. "Dit pand ademt historie. Het is altijd een hotel geweest (Wapen van Texel/ Hotel de Graaf red.). Hier hingen wekelijks de voetbaluitslagen en hier werd gebiljart. Er zijn hier ook de nodige trouwfeesten gehouden. Tot op de dag van vandaag hebben we mensen binnen die automatisch herinneringen beginnen op te halen", vertelt Klok.


In de jaren die volgden veranderde de apotheek in de 'winkel' zoals we die vandaag de dag kennen. "Dat is een hele omslag geweest. Door de tegenstand, was het in het begin moeilijk patiënten binnen te krijgen. Het was pionieren. Tegenwoordig zijn we 24 uur per dag, zeven dagen per week betrokken bij het leveren van zorg op Texel. Ook is een groot deel geautomatiseerd. We krijgen automatisch een melding wanneer bij een patiënt de medicijnen op zouden moeten zijn, zodat we keurig contact kunnen zoeken met hem of haar voor een vervolgrecept", legt Venema uit.


Toch zijn de medewerkers in de apotheek onmisbaar en Venema en Klok zien dit ook niet veranderen. "Een klant is meer dan zijn recept. Dat kun je niet met een computer doen. Hoe ervaart de klant de medicijnen, hoe gaat het met de persoon achter het recept en zijn er aanvullende vragen. Zeker in een kleine gemeenschap is de vertrouwensband erg belangrijk", legt Klok uit. In veertig jaar is een heleboel veranderd en er zitten nog een hoop uitdagingen aan te komen. "Het eiland vergrijst. Tot op heden hebben we nooit een probleem gehad met het vinden van het juiste personeel. We zijn dolblij met ons team. Toch moet je er rekening mee houden dat dit in de toekomst lastiger kan worden. Daarnaast is de locatie nog altijd onderwerp van gesprek. Hoe waarborg je een apotheek op het eiland? Als je kijkt naar het aantal bewoners, is dat gewoon haalbaar. Maar je moet wel kijken of dat wellicht niet beter op een plek kan die beter per auto bereikbaar is", stelt Klok. Venema vult aan: "Maar ook de rol verandert. Mensen blijven langer thuis wonen. Hierdoor verandert de rol van de thuiszorg of de huisarts ook. Wij moeten zorgen dat die samenwerking goed blijft lopen en wellicht moet je vaker op huisbezoek."

Job Schepers
Verslaggever op een geliefd bananeneiland| Horecaverslaggever| Texelse Courant| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever
reageer als eerste
Meer berichten