Logo texelsecourant.nl
Fysiotherapeute Renske Laagland van FITT Texel.
Fysiotherapeute Renske Laagland van FITT Texel.
Gezond & Fit

Last van artrose: blijf bewegen!

  Divers

Bewegen is belangrijk. Ook, of misschien wel juist als je last hebt van artrose. Iemand die er veel over weet is Renske Laagland Winder, fysiotherapeute bij FiTT Texel, Centrum voor Fysiotherapie Texel.

Renske: ''Artrose ontstaat bij het dunner of zachter worden van het kraakbeen in de gewrichten, waardoor gewrichtspijn ontstaat. Een aandoening in nek, elleboog, heup en knie die vrij veel voorkomt, die kan ontstaan door een ongeluk, als gevolg van erfelijke aanleg, maar bijvoorbeeld ook bij topsporters die vrij veel van hun lichaam vragen. Het kan eigenlijk iedereen overkomen, maar de één is er vatbaarder voor dan de ander. Je ziet het vaker bij vrouwen. Het is belangrijk dat je blijft bewegen. Als je spieren traint, verhoog je de kracht, stabiliteit en het uithoudingsvermogen. Dat is belangrijk om de dingen te kunnen doen die je belangrijk vindt, zoals boodschappen doen. Bewegen geeft in het begin startpijn, bijvoorbeeld als je net uit bed komt. Mensen denken daarom wel dat bewegen de pijn verergert, maar dat is niet zo. Na een tijdje neemt de pijn juist af. Het gewricht dat stil heeft gestaan, moet even op gang komen. Als je gaat lopen, zie je dat de pijn na twintig seconden al daalt.''

Bewegen is dus goed, mits je op de juiste manier beweegt. Wie daar advies over wil, is bij Renske aan het juiste adres. ''Bij een patiënt met artrose kijk ik welke gewrichten zijn aangedaan. Tijdens een intakegesprek krijg ik inzicht in de levensstijl en bespreken we de te halen doelen. Bijvoorbeeld het kunnen doen van allerlei dagelijkse bezigheden. Er hoort ook een stukje oefentherapie bij. Hier in het centrum hebben we daar allerlei mogelijkheden voor. Van belang is dat je elke dag minimaal dertig minuten beweging hebt, binnen of buiten. Wandelen, fietsen of zwemmen zijn activiteiten die zijn aan te raden. Matig intensief, je moet kunnen blijven praten. Piekbelasting, zoals springen, hardlopen of andere bewegingen waarvoor explosieve krachten nodig zijn, kun je beter vermijden. Luister naar je lichaam, dat voelt aan wat wel en niet kan. Draag schoenen met voldoende demping, dat voorkomt schokken. Overgewicht is nadelig, want dat geeft meer druk op de gewichten. Als dat speelt, dan kunnen we de training combineren met een leefstijladvies.''

Job Schepers
Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Het geplande kunstwerk van het Hoogheemraadschap als monument voor de Dijkversterking moet er komen.



Reageren!