Afbeelding
Foto: SBB

Dit artikel is geschreven door
Job Schepers

Job Schepers, Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever

1-aprilgrap SBB met serieuze ondertoon

Natuur

De door Staatsbosbeheer geïntroduceerde Mobiliteitspas als alternatief voor het Texelvignet was een ludieke actie rond 1 april om de gemeente wakker te schudden. "Zo kan het niet langer, we willen de fietspaden behouden voor Texelaars en bezoekers", stelt teamleider van Staatsbosbeheer Paul Rutten.

"Het standpunt van onze directie is: we kunnen niet langer de werkzaamheden uitvoeren die we niet vergoed krijgen. We begrijpen dat dit vragen oproept, omdat Staatsbosbeheer een uitvoerende overheidsorganisatie is, maar onze financiering is enorm veranderd de afgelopen tien jaar. Voor het beheren van de natuur krijgen we van de provincie een vergoeding van 75 procent van de kostprijs. Daarnaast krijgen we van de provincie €33,- per hectare om onze gebieden toegankelijk te houden. Daaraan voldoen we met onze wandelpaden."

"Maar de bijdrage is veel te laag voor het onderhoud van alle 'extra' recreatieve voorzieningen zoals fietspaden, wegen, parkeerterreinen, bebording en uitkijkpunten. Dat komt onder meer doordat we op Texel veel meer recreatieve infrastructuur hebben dan natuurgebieden in andere delen van het land", zegt Rutten. "Bankjes kunnen we behouden dankzij mensen die een herinneringsbankje sponsoren en Wielersport Texel onderhoudt de ATB-route. Daar zijn we erg blij mee, maar lost het grote probleem niet op."

"Die recreatieve infrastructuur heeft een enorme meerwaarde voor de hele 'BV Texel' en willen we dus ook niet kwijt. Daarom leek de afspraak met de gemeente over de inkomsten van het Texelvignet ook zo vanzelfsprekend." Een conceptovereenkomst over 'het plaatsen van parkeerpalen in ruil voor investeringen in fietspaden' is helaas het enige wat Staatsbosbeheer in handen heeft. De parkeerpalen zijn er wel gekomen maar het bijbehorende deel van de afspraak – investeringen in mobiliteit – helaas niet. "Mijn voorgangers en ik zijn daarover steeds in gesprek geweest met het gemeentebestuur. Maar nu we na bijna drie jaar nog met lege handen staan is het tijd voor een andere aanpak."

De gemeenten op de Waddeneilanden hebben, in overleg met de terreinbeherende organisaties, onlangs een studie laten doen naar het op niveau houden, verbeteren, verduurzamen en uitbreiden van hun fietspaden. "Dat biedt ook voor Texel goede aanknopingspunten en wellicht op termijn ook financiering. Maar het is hier al 5 over 12, dus daar kunnen we niet op wachten. En het gaat om meer dan fietspaden, de hele recreatieve infrastructuur wordt langzamerhand ondermaats en dat gaat ten koste van leefbaarheid en aantrekkelijkheid van ons eiland."

De 1 aprilgrap heeft hopelijk iedereen wakker geschud. "We hebben veel positieve reacties gekregen. Binnenkort hebben we weer overleg met de gemeente en dan willen we als Staatsbosbeheer een concreet plan voorleggen. Wat ons betreft wordt het fietspad van de Zanddijk al na het seizoen aangepakt. Maar dan hebben we de hulp van gemeente wel nodig."

De nieuwe podcast van de Texelse Courant.
Podcast Texelse Courant 18 april 2024 Algemeen 5 uur geleden 1
Afbeelding
Opvangcentra werken samen voor verstrikte zeehonden Algemeen 7 uur geleden
Afbeelding
Texel '94 moedeloos door vernielingen Algemeen 8 uur geleden 7
Afbeelding
Voorkom maaislachtoffers Algemeen 10 uur geleden
Lopen voor de Avondvierdaagse.
Start inschrijving Avondvierdaagse Algemeen 12 uur geleden 1
Afbeelding
Markant huis in BinnensteBuiten Algemeen 17 apr, 17:00 3
Samen veilig fietsen
Veilig Verkeer Nederland organiseert de opfriscursus "Het Nieuwe Fietsen" Algemeen 17 apr, 14:22 2
Het Rode Kruisgebouw in de Jonkerstraat, waar Voedselbank Texel gevestigd is.
Open ochtend bij Texelse voedselbank Algemeen 17 apr, 14:00