Logo texelsecourant.nl
Een van de containers van de Zoë.
Een van de containers van de Zoë. (Foto: Havariekommando)

RWS wil beginnen met berging containers

Rijkswaterstaat wil op korte termijn beginnen met met een grootschalige bergingsoperatie om de verloren containers van de MSC Zoë te bergen.

Dat heeft Rijkswaterstaat gisteravond laten weten na overleg met partijen die gaan meehelpen bij de berging.

Volgens RWS wordt het een ingewikkelde operatie, omdat veel containers op de vaarroute boven de eilanden liggen. "Het is essentieel de berging tot in detail voor te bereiden en op het juiste moment uit te voeren." Daarbij is het weer een bepalende factor.

De cijfers zijn inmiddels weer bijgesteld: een laatste inspectie aan boord van de Zoë leerde volgende Rijkswaterstaat dat er nog eens negen containers worden vermist, waardoor het aantal overboord geslagen containers nu op 291 is uitgekomen. 

Voor het overzicht: in eerste instantie was sprake van dertig overboord geslagen containers en dat liep vervolgens op naar respectievelijk 270, 277, 282 en nu 291 stuks. De negen containers die erbij zijn gekomen, bevatten volgens Rijkswaterstaat geen gevaarlijke stoffen.

In totaal zijn er nu negentien containers aangespoeld, 220 gelokaliseerd (die liggen op de bodem) en er worden nog 52 containers vermist. De bijna vierhonderd meter lange MSC Zoë had circa 8000 containers aan boord staan.

Rijkswaterstaat inspecteerde het waddengebied gisteren per helikopter. De vlucht leverde geen bijzonderheden op en de impact van de storm op de verloren containers leek mee te vallen.

Vanwege het slechte weer werd er gisteren niet met sonarapparatuur naar de nog vermiste containers gezocht en dat gaat volgens RWS vandaag ook niet gebeuren. "Dat wordt opgepakt zodra het weer het toelaat."


De Leeuwarder Courant haalde dinsdag deskundigen aan die verklaarden dat de Zoë waarschijnlijk een verkeerde route naar Duitsland heeft gepakt en daarbij mogelijk de grond heeft geraakt.

Op kaarten is te zien dat de Zoë relatief kort boven de eilanden heeft gevaren toen het de containers verloor en niet in de hoger liggende scheepvaartroute voer die ook naar Duitsland leidt en dieper is dan de route die dichterbij de eilanden ligt.

Jeroen van Hattum
Journalist Texelse Courant.
Meer berichten
 

Wat vindt u?

De gemeenteraad moet instemmen met het autoluw maken van het centrum van Den Burg.



Reageren!