Een van de gedigitaliseerde parkeerautomaten voor het Texelvignet.
Een van de gedigitaliseerde parkeerautomaten voor het Texelvignet. Foto: Jeroen van Hattum

Dit artikel is geschreven door
Koppiestiêd op Texel

Voorziet de website wekelijks van een blog over wat er speelt op Texel.

We zijn geen Amsterdam of Den Helder

Column

Het was een veelbesproken onderwerp deze week, het texel-e-vignet. Hoewel veel mensen het vignet prima lijken te vinden, was de prijsverhoging van €20,- naar €30,- een groot deel toch wel te gortig. Het nieuwe tarief was al een tijdje bekend, maar zoals het vaker met dit soort beslissingen gaat: mensen raken pas geïrriteerd op het moment dat het daadwerkelijk zo is.

De ergernis is ergens wel te begrijpen. Twee jaar terug kostte het parkeerbewijs nog €15,-, dit werd vorig jaar al €20,- en daar komt dus weer een tientje bij. Wat je vorig jaar voor een heel jaar moest betalen, betaal je nu voor een week. Een dagvignet kost de automobilist een tientje. Sinds de invoering van een dag- en een weekvignet is de gemeente er nog niet in geslaagd een goede verhouding te vinden. Daarbij zou je ook kunnen stellen dat het jaarvignet dusdanig goedkoop is, dat het lastig is om een redelijke verhouding naar een week- of dagvignet te maken.

Een veel gehoorde klacht is ook de duur van het jaarvignet. Als je in juli een jaarvignet koopt, zou je verwachten dat je vervolgens tot juli een jaar later zorgeloos kan parkeren. Dit is echter niet het geval en ik vroeg tijdens het wekelijkse persmoment aan de wethouder waarom dat niet kon. In het verleden werd de sticker nog wel eens aangevoerd als reden, maar dat gaat natuurlijk niet meer op. Technisch moet het geen zware opgave zijn. In een digitaal systeem is dat zo vast te leggen. Nee, volgens wethouder Kooiman heeft te te maken met de begroting. Het vignet moet gelijk lopen met de begroting, met het oog op tariefstelling. Ik vind dat een argument van likmevestje. Ik neem aan dat ook de TESO met een begroting werkt. Als je daar in juli een voorrangspas koopt, is die gewoon een jaar geldig. Er zijn meer voorbeelden te noemen overigens. 

Ik ben het niet oneens met het bedrag. Ik vind het een schijntje voor een heel jaar. Van de week sprak ik een Texelaar die voorstelde om het voor Texelaars zelfs duurder te maken dan voor de toerist. "Al maken ze er €70,-. Voor 365 dagen parkeren, betaal ik dat lachend", zei hij. Hij heeft een punt. Dan kunnen we het voor de toerist op een dezelfde prijs houden en komen we gastvrij over. Dat is namelijk een veelgebruikt argument tegen het vignet, dat het niet gastvrij is. Als je die zeventig euro op jaarbasis niet kunt ophoesten, moet je je afvragen of het wel verstandig is om een auto te nemen.

Het is een lastige discussie, waar voor- en tegenstanders het niet vaak eens worden. Gelukkig wordt deze discussie nog op een normale toon gevoerd. "En wie dat niet kan, rot maar op naar hun eigen land ;-)". Mensen die het bedrag prima vinden, wijzen graag naar de grote stad. "In Amsterdam ben je dat in twee uurtjes kwijt." We zijn natuurlijk geen Amsterdam, maar een plattelandsdorp met behoorlijk wat toerisme. Het verhogen van de prijs van het vignet, draagt er misschien ook aan bij dat mensen kritischer kijken naar hun eigen autogebruik. Het zou toch mooi zijn wanneer mensen de auto vaker aan de overkant laten. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik mijn auto ook niet graag onbeheerd in Den Helder achterlaat.

Mensen die het belachelijk en duur vinden, wijzen graag naar Den Helder. Daar kun je tenminste gratis staan. Daar wil ik tegenin brengen dat het financieel niet zo goed gaat met die stad. Voor 1 januari aanstaande moet de Helderse gemeenteraad een sluitende meerjarenbegroting aannemen, anders komt de stad onder preventief toezicht van de provincie. Bovendien zorgt het gratis parkeren voor de nodige frustraties in de marinestad. Zo meldt Den Helder Actueel: "Het blijkt dat de maximale parkeerduur van 5 uur in de blauwe zones in het centrum te lang is en tot ongewenste effecten leidt. Met name het doordraaien van de parkeerschijf is een bron van klachten. Dit gebeurt vooral door werknemers in het centrum, waardoor men de gehele dag zonder ontheffing kan parkeren." 

Betaald parkeren levert daarnaast ook gewoon geld op, de verhoging moet de gemeentekas op jaarbasis €1,3 miljoen extra opleveren. Geld dat de komende jaren hard nodig is voor mobiliteitsdoeleinden. En de raad heeft ingestemd met de verhoging onder de voorwaarde dat de inkomsten ook daadwerkelijk geïnvesteerd worden in het onderhoud van wegen, fietspaden, parkeerplaatsen et cetera. Dat zit dus gebeiteld. En aan de mensen die zeggen: "Als we zoveel betalen, moet er wel parkeerplek zijn", wanneer je niet te lui bent om 500 meter te lopen, is er in bijna alle dorpen gewoon een plekje te vinden. Kom je nog aan je beweging toe ook. 

Job Schepers

De blogs worden geschreven op persoonlijke titel en vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Het zijn geen journalistieke producties, maar stukken gevormd vanuit mijn mening. Ik ga graag de dialoog aan. Dat kan via Facebook onder het bericht, maar ook via de mail. Ik probeer altijd overal op te antwoorden.

De podcast van 28 maart 2024.
Podcast Texel deze Week 28 maart 2024 Algemeen 16 uur geleden
De kust bij paal 9 eind vorig jaar.
Inloopbijeenkomst onderzoek zuidwestkust Texel Algemeen 27 mrt, 11:00 1
Afbeelding
Diabetes Challenge 2024, wandelen om gezond te worden en te blijven Algemeen 27 mrt, 09:06
Afbeelding
Op zoek naar een leuke uitdaging?? Vacatures 26 mrt, 16:27 2
De schrijvers bij Bunker Texla.
Kennismaken met de Texelse geschiedenis Algemeen 26 mrt, 12:30 1
Afbeelding
Kunstlezing over Frans Hals bij Artex Cultuur 26 mrt, 10:15
Kikker
Kikker komt op bezoek in de bieb Algemeen 25 mrt, 20:11
Afbeelding
Tevoko-toernooi naar De Koog Sport 25 mrt, 14:30 3