<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227802&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=texelsecourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=179" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo texelsecourant.nl
De Texelstroom vaart sinds deze week regulier op gas.
De Texelstroom vaart sinds deze week regulier op gas.

Texelstroom begonnen met varen op CNG

De Texelstroom vaart sinds deze week regulier op CNG (gecomprimeerd aardgas) en is daarmee de eerste veerboot in Europa die op deze duurzame brandstof vaart.

Dat hebben TESO en PitPoint Clean Fuels laten weten. Voor de veerdienst is het varen op aardgas een mijlpaal en een duurzame innovatie waar jarenlang aan is gewerkt. "Door te varen op CNG verminderen we de schadelijke uitstoot en zetten we een belangrijke stap om de scheepvaart te verduurzamen."

De boot voer de afgelopen tijd nog op gasolie, maar er werd al wel zo nu en dan op CNG gevaren om ervaring op te doen. Nu is het regulier bij elke afvaart. De CNG zit in de tanks die achter de stuurhuizen op het dak staan. 's Nachts als de boot in de fuik ligt, worden de tanks geladen.

De realisatie van de duurzame en innovatieve Texelstroom is volgens TESO het resultaat van een bijzondere samenwerking met verschillende partijen waaronder clean fuel leverancier PitPoint. "De doelstelling was tweeledig: de veerboot zo efficiënt, schoon en duurzaam mogelijk maken en tegelijkertijd een veilige, betrouwbare verbinding met het vaste land garanderen. Bovendien is het schip technisch toegerust om op termijn ook te kunnen varen op groengas, hetgeen nog duurzamer en schoner is dan CNG."

Classificatiebureau Lloyd's Register, scheepbouwkundig ingenieursbureau C-Job, scheepswerf LaNaval in Spanje, Compressor System Holland (leverancier hoge druk gas reduceer) en het Noorse bedrijf Umoe (leverancier van de CNG opslagcontainers op de boot) werkten mee aan de realisatie.

TESO baseerde de keuze voor CNG onder meer op een analyse van praktijkdata afkomstig van bestaande PitPoint tankstations voor zowel CNG als LNG (vloeibaar aardgas). "De positieve impact op de milieuprestaties die uit deze analyse naar voren kwam, alsmede de maatschappelijke impact, was voor TESO de reden om vervolgens beide brandstoffen verder te evalueren.

De bedrijfszekerheid in combinatie met de logistiek van de brandstofaanvoer en het vaarpatroon waren uiteindelijk leidend in de keuze voor CNG. Daarnaast maakt het varen op CNG het mogelijk voor TESO om op termijn over te schakelen naar de 100 procent hernieuwbare brandstof groengas."

In de Amsterdamse grachten varen al rondvaartboten op aardgas, maar een veerboot op gas die 340 auto's en 1.750 passagiers kan vervoeren, was nog niet eerder gerealiseerd binnen Europa.
—-

Jeroen van Hattum
Journalist Texelse Courant.

6 reacties

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227802&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=texelsecourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=179" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten

Wat vindt u?

De regering moet in de kwestie over de BTW-heffing op het bootkaartje handelen in het belang van de Waddeneilanden en zich niet de wil van Europa laten opleggen.



Reageren!
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227808&size=160x600&promo_sizes=120x600&promo_alignment=center&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=texelsecourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=179" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227792&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=texelsecourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=179" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227804&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=texelsecourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=179" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227810&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=texelsecourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=179" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>