De noodbrug hangt. Burgemeester Uitdehaag, de aannemer van Schot verticaal transport en Cees de Waal wagen het er op.
De noodbrug hangt. Burgemeester Uitdehaag, de aannemer van Schot verticaal transport en Cees de Waal wagen het er op.

Dit artikel is geschreven door
Job Schepers

Job Schepers, Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever

Noodbrug maakt Texel altijd bereikbaar

Zakelijk

Met het plaatsen van de noodbrug op de noodaanlanding op Texel, is het eiland nu altijd bereikbaar. Wanneer de hoofdbrug, om wat voor redenen dan ook, buiten werking is, kan men de noodbrug gebruiken. Met deze brug kan alleen het benedendek van één der boten beladen worden. "Dit houdt in dat we in een uur alsnog de capaciteit van de Dokter Wagenmaker over kunnen zetten", vertelt TESO-directeur Cees de Waal.

Omstreeks half 1 werd de 25 ton wegende brug op zijn plaats gehesen door Schot verticaal transport uit Alkmaar. In 2015 werd besloten tot de aanleg van een noodaanlanding op Texel, voor het geval de boot langere tijd niet kan afmeren aan de bestaande brug. Om de aanlanding daadwerkelijk te gebruiken, is ook een mobiel brugdeel nodig en dat ligt er nu. Voor het hele Waddengebied is nu één noodbrug voorhanden, Rijkswaterstaat garandeert dat deze binnen 48 uur op de locatie kan zijn. Twee dagen zonder bootverbinding is best lang, vandaar dat op Texel de wens leefde voor een snellere oplossing. Die is er nu. In september wordt de brug getest. 

Een spannend moment was het voor Cees de Waal die ondanks zijn vakantie aanwezig was. "Hij leek me wat lang zo op het eerste oog. Ik was bijna bang dat het niet zou passen. Maar alles is natuurlijk tot in de puntjes uitgemeten. Het is prachtig dat dit met alle partijen gerealiseerd is."

De brug is aangeschaft door gemeente Texel en de TESO. Aannemer Van den Biggelaar Grond- en waterbouw heeft de noodaanlanding ontworpen en gebouwd. Het sluitstuk van de noodaanlanding was het plaatsen van de nieuwe brug. De brug is geplaatst met een telekraan vanaf het land. De brug is 21 meter lang en 3,5 meter breed. Via deze brug kunnen personenauto's en vrachtverkeer ook bij calamiteiten aan de reguliere afmeerinstallatie vanaf het onderste dek van beide TESO-schepen geladen en gelost worden. Personenauto's en vrachtverkeer op het tweede dek kunnen, bij een langdurige calamiteit, terug in Den Helder zich verplaatsen naar het onderste dek. Zo blijft Texel bereikbaar. In geval van een calamiteit in de veerhaven van Den Helder kan daar gebruik worden gemaakt van de noodaanlanding op steiger 3 (Harssens) die daar in 2014 werd gerealiseerd.

In goede samenwerking met Rijkswaterstaat, gemeente Texel, TESO en Van den Biggelaar Grond- en waterbouw zijn de veerhavens aangepast voor TESO haar nieuwe en grootste veerboot Texelstroom. Ook wordt het veerplein op Texel opnieuw ingericht. De route van en naar de noodaanlanding wordt hierin meegenomen.

De nieuwe podcast van de Texelse Courant.
Podcast Texelse Courant 18 april 2024 Algemeen 7 uur geleden 1
Afbeelding
Opvangcentra werken samen voor verstrikte zeehonden Algemeen 9 uur geleden
Afbeelding
Texel '94 moedeloos door vernielingen Algemeen 10 uur geleden 7
Afbeelding
Voorkom maaislachtoffers Algemeen 12 uur geleden
Lopen voor de Avondvierdaagse.
Start inschrijving Avondvierdaagse Algemeen 14 uur geleden 1
Afbeelding
Markant huis in BinnensteBuiten Algemeen 17 apr, 17:00 3
Samen veilig fietsen
Veilig Verkeer Nederland organiseert de opfriscursus "Het Nieuwe Fietsen" Algemeen 17 apr, 14:22 2
Het Rode Kruisgebouw in de Jonkerstraat, waar Voedselbank Texel gevestigd is.
Open ochtend bij Texelse voedselbank Algemeen 17 apr, 14:00