De Texelhopper arriveert bij de Elemert in Den Burg.
De Texelhopper arriveert bij de Elemert in Den Burg.

Dit artikel is geschreven door
Job Schepers

Job Schepers, Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever

Wel Texelhopper, geen Connexxion

Algemeen

Doorgaan met de Texelhopper, maar dan met maar één partij en het liefst een lokale. Dat schrijft het college in een brief aan de Provincie Noord-holland.. De brief wordt ondersteund door het Texels Ondernemers Platform (TOP), Omring,OSG De Hogeberg, Klankbordgroep Openbaar Vervoer Texel en de VVV.

Twee vervoerbedrijven verzorgen op dit moment het openbaar vervoer op Texel. TBO rijdt de kleine busjes als onderaannemer van Connexxion. Deze onderneming rijdt de grote bus; de huidige lijn 28. De afstemming tussen deze twee bedrijven is vaak niet optimaal. De recente problemen met de gebrekkige dienstregeling van lijn 28 zijn daar een voorbeeld van. "Wanneer in de nieuwe concessie nog maar één vervoerder het openbaar vervoer op Texel verzorgt, kan naar onze mening beter openbaar vervoer worden geboden. Dat kan de nieuwe concessiehouder zijn, maar onze voorkeur gaat uit naar een lokale vervoerder die als onderaannemer het openbaar vervoer gaat verzorgen", zo staat in de uitgebreide brief. Terug naar de situatie van voor de Texelhopper lijkt geen optie. "Hoewel wij nog altijd verbeterpunten zien in de uitvoering van de Texelhopper heeft een terugkeer van de openbaarvervoersituatie van voor december 2014 absoluut niet onze voorkeur."

Wat wel de voorkeur heeft voor de instanties is de terugkeer van de OV-Chipkaart, een maximum km-tarief en het behoud van de regiecentrale. De complete brief van het college over de nieuwe concessie die ingaat op 22 juli 2018 vindt u hier onder.


De brief:

Geacht college,


Met instemming hebben wij kennis genomen van de speciale aandacht die is geschonken aan het Texelse openbaar vervoersysteem; De Texelhopper in het ontwerp programma van eisen voor de ov-concessie Noord-Holland Noord. De Texelhopper, die eind 2014 is gaan rijden, groeit in populariteit. Texel pakt graag zijn rol in de regie van het openbaar vervoer op maat zoals u in uw brief van 22 januari 2014 (kenmerk: 301931/301933) al schreef. U gaf in die brief aan dat u de Texelhopper niet zag als eenmalige proef maar als een serieuze opmaat naar kleinschalig openbaar vervoer waarbij de lokale overheid, vervoerders en ondernemers het vervoer organiseren. Door optimaal gebruik te maken van de aanwezige lokale kennis hebben wij de afgelopen anderhalf jaar invulling gegeven aan de gezamenlijke ambitie om het aanbod van openbaar vervoer beter aan te laten sluiten op de wensen van de reiziger. Hoewel wij nog altijd verbeterpunten zien in de uitvoering van de Texelhopper heeft een terugkeer van de openbaarvervoersituatie van voor december 2014 absoluut niet onze voorkeur.


Omdat de Texelhopper van groot belang is voor de vitaliteit van ons eiland, willen wij ons gezamenlijk uitspreken voor het behoud van de Texelhopper. Het systeem heeft zich bewezen en is in grote lijnen opgenomen in het ontwerp programma van eisen voor de ov-concessie. Het lijkt daarom logisch dat de provincie Noord-Holland en de gemeente Texel zich inspannen om ook in de periode tussen einde pilot en start nieuwe concessie de Texelhopper op het eiland te laten rijden.
Bij het ontwerp programma van eisen willen wij een aantal kanttekeningen plaatsen.


• Eén vervoerder op Texel.
Twee vervoerbedrijven verzorgen op dit moment het openbaar vervoer op Texel. TBO rijdt de kleine busjes als onderaannemer van Connexxion. Deze onderneming rijdt de grote bus; de huidige lijn 28. De afstemming tussen deze twee bedrijven is niet altijd optimaal. De recente problemen met de gebrekkige dienstregeling van lijn 28 zijn daar een voorbeeld van. Wanneer in de nieuwe concessie nog maar één vervoerder het openbaar vervoer op Texel verzorgt, kan naar onze mening beter openbaar vervoer worden geboden. Dat kan de nieuwe concessiehouder zijn, maar onze voorkeur gaat uit naar een lokale vervoerder die als onderaannemer het openbaar vervoer gaat verzorgen. Lokale betrokkenheid is bij de pilot met de Texelhopper tot nu toe een grote meerwaarde geweest. Met een, vanwege het toerisme, sterk wisselend reizigersaanbod, kan een lokale vervoerder naar onze visie veel beter inspelen op de vraag. Het materiaal en personeel is op korte afstand voorradig. Graag zouden wij zien dat aan onze wens een hoge waardering wordt toegekend, zodat deze van invloed is op de afweging.
Wij stellen voor de volgende vraagstelling mee te nemen:
- Het openbaar vervoer op Texel wijkt af van dat elders in Noord-Holland Noord. Op welke wijze denkt u vraag en aanbod volgens het huidige systeem van de Texelhopper op elkaar af te stemmen. Bent u daarbij bereid gebruik te maken van kennis, materiaal en personeel aanwezig bij lokale Texelse vervoerders?
• Regiecentrale.
De regiecentrale is het centrale hart van de Texelhopper. Hoewel sterk leunend op de gemeente neemt de centrale een onafhankelijke positie in. Bij de start van de Texelhopper is het personeel hoofdzakelijk gerekruteerd uit de social return doelgroep. Mede gezien deze achtergrond, de specifieke kennis van het eiland en hun belangrijke functie binnen het systeem vragen wij voor deze medewerkers bijzondere aandacht; net als u doet in hoofdstuk 18.2. Graag zouden wij zien dat de nieuwe concessiehouder gebruik blijft maken van de Texelse regiecentrale. Achter de volgende bullet geven wij u hiervoor nog een extra argument.
Ten aanzien van de regiecentrale stellen wij voor de volgende vraag op te nemen:
- Bent u bereid gedurende de concessieperiode bereid gebruik te maken van de diensten van de Texelse regiecentrale?
• Zomerseizoen.
De ingangsdatum van de nieuwe concessie is 22 juli 2018; de start van de zomerdienstregeling. Wij snappen dat dit een gegeven is. Voor veel gemeenten binnen het concessiegebied is deze datum geen enkel probleem. Voor onze gemeente is een tijdstip midden in het zomerseizoen een onwenselijke datum. U creëert ongewild de voorwaarden voor openbaar vervoerproblemen op Texel als op die datum mogelijk een
nieuwe vervoerder gaat rijden. Zeker wanneer die ook het systeem van de Texelhopper aanpast, en met een andere regiecentrale gaat werken waar de specifieke plaatselijke kennis ontbreekt. Wij adviseren u de huidige regiecentrale in tact te houden en een toekomstige vervoerder de opdracht geeft hiermee samen te werken. Vanuit Texel willen wij graag hierover het gesprek met u aangaan. Een vervoerder die een oplossing aandraagt voor mogelijke verstoring van het openbaar vervoer in het Texelse hoogseizoen heeft bij ons een streepje voor. Wij verzoeken u dit ook te belonen met extra punten in de beoordeling.
Wij stellen voor in de concessie het probleem van de wisseling in het zomerseizoen aan te kaarten en concreet de vraag te stellen op welke wijze een toekomstige vervoerder hiermee om gaat springen.
• Tarief.
De kritiek van veel Texelhoppergebruikers richt zich op het tarief van € 3,-- . Vooral voor de korte afstanden wordt dat als veel te hoog gezien. Bij de invoering van de ov-chipkaart zou het goed zijn als het km-tarief weer terugkeert. Voor de kleine hopper zou dan een oplossing moeten worden gezocht omdat de afstand tussen de gelijke vertrekplek en bestemming niet altijd de zelfde afstand heeft omdat een vaste route ontbreekt.
Leg een maximum km-tarief vast en koppel dat aan de herinvoering van de ov-chipkaart. Tevens dringen wij op de verplichting aan dat de vervoerders op de bus de mogelijkheid aanbieden om ook zonder contant geld (pinbetaling, contactloos betalen) een kaartje te kunnen kopen. Omdat de ontwikkeling van nieuwe betaalsystemen zo snel gaat, hopen wij dat u er bij de vervoerder op aan blijft dringen zich op dit vlak blijvend te innoveren.
• OV-chipkaart.
Het invoeren van de OV-chipkaart zien wij als winst. In de visie openbaar vervoer 2020 wordt aangegeven dat voor de aanschaf van ov-chipkaartlezers in de kleine bussen budget beschikbaar kan worden gesteld. Op die manier komt het gebruik van de chipkaart in al het openbaar vervoer op Texel dichterbij. Het gebruik van de OV-chipkaart op de kleine busjes vraagt wel een andere wijze van het boeken van ritten. Hiervoor zal te zijner tijd aandacht moeten zijn.
Wij zijn zeer benieuwd naar de wijze waarop de ov-chipkaart in het huidige systeem van de Texelhopper wordt ingebouwd. Wij stellen voor deze vraag voor te leggen aan een toekomstige vervoerder.
• Zero-emissie.
Wij juichen de inspanningen om te komen tot zero emissie voertuigen toe. In 2020 wil Texel zelf voorzienend zijn op energiegebied. De lijn die u uitzet past in onze milieu-visie. Samen met de toekomstige vervoerder willen wij graag invulling geven aan dit uitgangspunt.
• Betrokkenheid Texel.
Zoals in de eerste alinea van deze brief al aangegeven zijn de lokale overheid, vervoerders en ondernemers op Texel altijd zeer betrokken geweest bij de Texelhopper. Ondanks de kritiek en de moeilijkheden in het eerste jaar zijn wij achter het systeem blijven staan. Samen met de provincie Noord-Holland hebben we iedere keer weer gezocht naar de beste oplossing om de Texelhopper te verbeteren. Daarnaast hebben provincie en gemeente veel werkzaamheden verricht die in de toekomstige situatie door de vervoerder opgepakt moeten worden. Hierover lezen we te weinig terug
Nu het einde van de pilot in zicht komt zijn wij op zoek naar een mogelijkheid om betrokken te blijven bij de keuze van de beste vervoerder voor ons eiland. Graag vernemen wij van u hoe u onze rol ziet in de procedure tot aan gunning en wat onze positie is gedurende de looptijd van de concessie.


Mede namens TOP, Omring, OSG De Hogeberg, Klankbordgroep Openbaar Vervoer Texel, VVV-Texel
Het college van burgemeester en wethouders van Texel

Een van de twee schildpadden die in januari op Texel aanspoelden.
Schildpadden dood na technisch mankement Algemeen 12 uur geleden 6
De Texelstroom.
Tarieven van TESO per 1 mei omhoog Algemeen 18 uur geleden 68
Livemuziek bij impossante beelden.
Film en muziek samen bij Jazz on the waves Algemeen 19 uur geleden
Afbeelding
medewerker planning gezocht 20 uur geleden
RPV Texel soorten reuma website
Uitnodiging RPV Texel Verenigingen 14 apr, 15:19
Afbeelding
Queen Must Go On! feest van herkenning Algemeen 14 apr, 12:30 15
Afbeelding
"Als we niets doen, gaat iedereen het voelen" Algemeen 14 apr, 10:30 13
Twee verdwaalde narcissen in een veld blauwe druifjes.
De Lezersfoto - Bollen in bloei Algemeen 14 apr, 08:00 2