Dit artikel is geschreven door
Job Schepers
Job Schepers, Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever
Doorgaan pilot van grote invloed bereikbaarheid eiland
DiversAls besloten wordt niet door te gaan met de pilot van de Texelhopper, betekent dit niet dat lijn 29 terugkeert. Dat laat de provincie weten op vragen van de redactie. "Veel mensen denken dat openbaar vervoer een recht is, dit is niet het geval. Er wordt gekeken naar de kostendekkingsgraad en die was op het traject van lijn 29 niet voldoende. De kans bestaat dat bij het niet slagen van het project alleen lijn 28 overblijft en een groot deel van het eiland zonder openbaar vervoer komt te zitten."
De Texelhoppervoorlichter van de provincie geeft aan dat er vaak lege bussen reden en dat daarom voor deze optie is gekozen. "We hebben daar geen andere lijn gekozen dan bij andere gebieden in de provincie waar ook veel lijnen die niet rendeerden verdwenen zijn. Maar we richten ons eerst op deze pilot en we denken dat die met deze aanpassingen een grote kans van slagen heeft."
"Voor de pilot zijn vaste eenmalige kosten gemaakt, en is sprake van structurele (exploitatie) kosten voor vervoer en regiecentrale. De hoogte van deze kosten bepaalt of een dergelijke systeem ook in de toekomst houdbaar is. Op iedere €3,- die de reiziger betaalt, legt de provincie nu €3,43 bij. De kostendekkingsgraad in de pilot komt daarmee op 47%. Dit is hoger dan de gemiddelde kostendekkingsgraad in Noord-Holland Noord (44%). Uit een verkenning onder marktpartijen is belangstelling gebleken voor de pilot; vervoerders zien toekomst in een dergelijk systeem", staat te lezen in het evaluatierapport.
De pilot loopt nog tot eind december 2016, halverwege volgend jaar wordt een besluit genomen over de voortzetting van de pilot en de toekomst van het openbaar vervoer op Texel in het algemeen.