Afbeelding

Facebook… Dé oplossing voor promotie van je bedrijf? (D. Whyte)

Algemeen

Facebook lijkt op dit moment voor veel ondernemers de manier om gratis te 'adverteren'. Een pagina is zo gemaakt en voor je het weet heb je 100, 200 of zelfs 1.500 of 2.000 likes. Afhankelijk van je product/bedrijf en je doelgroep.

Dat lijkt niet veel als je het vergelijkt met een bereik van 7.800 in bijvoorbeeld de Texelse Courant, 25.000 unieke bezoekers per maand op de website van de Texelse Courant of zelfs 30.000 in de Vakantiekrant, maar het is gratis en het kost alleen een beetje tijd. Als je het zelf doet tenminste.

Je kunt ook iemand inhuren om je sociale media activiteiten te onderhouden en dan kost het een beetje tot iets meer geld. Als mensen je bericht op Facebook dan ook nog delen op hun eigen profiel, dan is in theorie je bereik eindeloos. De welbekende olievlek die zich maar blijft uitbreiden en uitbreiden. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

 

Helaas is dat ook zo. En nog helaaser (nee dat is geen echt woord, maar het klinkt leuk)… het gaat je geld kosten om succesvol te zijn of in sommige gevallen te blijven op Facebook. Dat is nu eigenlijk ook al zo, maar het wordt erger. Moet je daarom stoppen of zelfs niet beginnen met sociale media voor je bedrijf? Nee, natuurlijk niet. Maar misschien moet je de aanpak, keuzes en doelstellingen van je inspanningen aanpassen naar een meer realistische kijk op de werkelijkheid.

De kans dat mensen een commerciële boodschap van jouw onderneming op Facebook delen op hun eigen profiel is vrij klein tot nihil. Behalve als je er een leuke winactie aan hangt of als het je zus, zwager, vriendin, neef of moeder is. En met alle respect voor je familie en vrienden… Daar moet jij het met je onderneming over het algemeen niet van hebben. En winacties zijn leuk om likes te genereren en dingen gratis weg te geven, maar levert het ook echt wat op?

 

"Maar ik heb 893 likes op mijn pagina en die mensen zien mijn bericht wel. Ook al delen ze het niet of reageren ze daar niet op."

Nee, dat is niet waar. Op dit moment zien ongeveer 20-30% van de mensen die je pagina hebben geliked je bericht in hun eigen timeline verschijnen. Dus ongeveer 225 mensen, uitgaande van deze fictieve 893 likes op een pagina. Maar dat geldt alleen als ze op het juiste moment op Facebook kijken of als ze ver genoeg naar beneden scrollen om de eerdere berichten van die dag allemaal te bekijken. Dus trek er gemakshalve nog maar een paar vanaf. En het wordt nog erger.

Facebook gaat het gratis vertonen van berichten door bedrijfsprofielen terugbrengen naar maximaal 1 a 2%, en dat is nu al in gang gezet.

Daar gaat je bereik. De inspanning blijft hetzelfde of wordt zelfs meer, maar wie ziet je nog? Je kunt ervoor gaan betalen om je bereik te verhogen. Dit werkt absoluut, maar kost om het goed te doen meer dan je denkt. Wil je je marketingkosten van lokale media naar Facebook brengen? Kan, maar ga ervan uit dat het duurder is dan adverteren in het lokale suffertje. En als het aantal keren dat je commerciële bericht wordt gedeeld gelijk blijft aan de situatie nu, dus weinig tot nooit, dan moet je je serieus gaan afvragen of dat voor jou als lokale ondernemer nog wel zin heeft qua tijd, geld en inspanning.

 

Maar wat moet je dan doen? Nou, ten eerste… je moet helemaal niks natuurlijk. Actief blijven of worden op sociale media is echter wel aan te raden. Maar doe het anders. Reageer op berichten van anderen die aansluiten op wat jij en je onderneming doen of bieden. Ga de dialoog aan. En… Kies de juiste platforms afhankelijk van je doelgroep. Misschien kun je beter Twitteren of Pinterest of YouTube gebruiken bijvoorbeeld. Binnen Twitter kun je heel makkelijk op geografische locatie zoeken naar berichten over bepaalde onderwerpen die aansluiten op jouw bedrijfsvoering en daar op reageren. Doe je veel met beeld en wil je bezoekers naar je website sturen, dan kan Pinterest het ideale kanaal zijn.

 

"Maar Facebook heeft iedereen!"

Bijna wel inderdaad, althans zo lijkt het. Maar zoals gezegd… Dat gaat je geld kosten en of dat geld dan het rendement oplevert waar je tevreden mee bent, is nog maar de vraag. Een rendement dat je kosteloos behaalt ben je eerder tevreden over dan een rendement waar je voor betaalt.

Zorg dus dat je actief bent op sociale media, maar wordt socialer. Zoek naar waar mensen om vragen, wat aansluit op wat jij weet, biedt of kunt en reageer. Laat zien wie je bent, wat je te bieden hebt en bouw zo aan je waarde voor de consument/klant. Het is vaak minder direct voelbaar dan een X aantal nieuwe likes op je Facebookpagina, maar uiteindelijk wel veel waardevoller. Maar… het kost wel meer tijd. Veel meer.

Er zijn ook andere manieren om je bedrijf gratis online in de kijker te zetten. Dat is geen directe reclame, maar het stuurt mensen wel naar jouw bedrijf. Misschien werkt dit nog wel beter dan de huidige opties in sociale media? Ik denk het uiteindelijk wel. Dat gaat wel anders dan met het plaatsen van promotie berichten op bijvoorbeeld Facebook. De tijd van gratis reclame via Social Media is bijna voorbij. Je kunt je nog vastklampen aan de illusie dat reclame maken wel gratis kan en dat het bereik van je doelgroep oneindig is of je kunt je aanpassen en verdiepen in wat wel werkt en wat ook zal blijven werken.

Bepalen waar je gaat eten, slapen of iets kopen staat op het punt om ook in Nederland helemaal op de schop te gaan. Je zult je bedrijf moeten laten zien op plekken en in mediakanalen waarvan je de grootte van het bereik weet, zodat je mensen, je doelgroep kunt activeren om naar je bedrijf te kijken. Maar daarna wordt het voor je gedaan. En dat kost helemaal niets, behalve service en kwaliteit leveren. En als er één ding is wat we goed kunnen combineren op Texel, dan is het service en kwaliteit leveren. Je kunt zelfs een beetje vals spelen… Wie, wat, waar en hoe is voor de volgende keer.

 

Duncan Whyte
(marketingmanager en media adviseur bij Mediabureau Langeveld & de Rooy.)

Afbeelding
Podcast Texelse Courant 25 april 2024 Algemeen 4 uur geleden
Afbeelding
Roparun estafette op zondag 12 mei Algemeen 5 uur geleden 2
Afbeelding
Ongeval op rotonde Politie 24 apr, 14:10 12
Afbeelding
Optreden Artex Kamerkoor Herdenking Burghtkerk Cultuur 24 apr, 12:29
Afbeelding
Gamen (FIFA) en Bewegen in de meivakantie Algemeen 23 apr, 17:36
Evy Gobbens komt in de bieb voor de IVN Kinderlezing over zeespiegelstijging.
Activiteiten in de bieb tijdens de meivakantie Algemeen 23 apr, 14:58
Blauwe strepen voor de blauwe zones in Den Burg en De Koog waar de parkeerduur leidend is.
Geen actie om parkeren terug naar oude te brengen Algemeen 23 apr, 14:00 1
Afbeelding
Archeologische vondsten onder vloer Oudheidkamer Algemeen 23 apr, 10:45