Logo texelsecourant.nl
TESO vermindert vanaf zaterdag het aantal overtochten van en naar Texel.
TESO vermindert vanaf zaterdag het aantal overtochten van en naar Texel.

TESO onder vuur door vermindering afvaarten

TESO is na het besluit om vanaf zaterdag 28 maart het aantal afvaarten terug te schroeven naar twintig per dag onder vuur komen te liggen. 

Kritiek op de bootdienst komt met name van ondernemers in de transportsector, die worden gedupeerd door de maatregel. Maar ook bezorgde geluiden vanuit de landbouw, supermarkten en forensen.

LTO Texel-voorzitter Arnold Langeveld: “De landbouw is niets gevraagd. Er is momenteel veel agrarische transport dat dagelijks met de boot mee moet. Dit brengt ons logistiek in de problemen, het transport komt in de knel.”

Dennis Wetenkamp van transportonderneming AB Texel: “Qua transport moet je Texel zien als een verlengstuk van Noord-Holland. Wij bouwen op TESO. Als deze situatie maanden aanhoudt, heb ik er begrip voor. Maar zoals TESO nu als één van de eersten afhaakt en sectoren die het nog wel goed doen in problemen brengt, dat principe voelt niet goed. We moeten nu niet in geld denken. Er zijn allerlei overheidsmaatregelen die we kunnen gebruiken, ook TESO. Nu moeten we elkaar overeind houden.”

Gedupeerd onder meer agrarisch transportbedrijf Van Zuilen, dat meerdere keren per dag met tankauto’s mest naar het eiland rijdt. Een logistieke puzzel waarbij de afstand tot de leverancier van de mest zodanig is gekozen dat de auto weer op tijd bij de boot is en verder kan. Dat schema loopt nu in het honderd. “We hebben onze bedrijfsvoering en kostprijsberekening afgestemd op de vaartijden van de boot”, vertelt Arie van Zuilen. “Per vracht komen er nu uren bij, dan klopt de rekensom niet meer en moeten we stoppen met rijden.”

Ook een strop voor boeren die mest over hun land laten uitrijden. Van Zuilen: “Ook dat stopt.” Dierlijke mest zorgt onder meer voor waardevolle humus in schrale zandgrond en dient voor stuifbestrijding.” 

Transportondernemer Johan van der Ster van Ster van Selektvracht. “Wij rijden met drie vrachtauto’s. We maken per week 50 tot 60 overtochten, alles is gebaseerd rond de boot. Ik kan mijn werk niet meer fatsoenlijk doen. 

Het zit strak in elkaar. Ik rij de boot af, naar het districubitiecentrum op de Kooypunt. Na het laden met de volgende boot weer terug. Maar die gaat niet. Ik vervoer iedere dag stukken voor Post NL uit Alkmaar. Dat moet op de boot van half elf. Maar die gaat niet. Zaterdag ga ik met een auto voor twee supermarkten met de boot. Zes uur heen, acht uur terug, dan wil ik met de boot van negen uur terug. Maar die gaat niet. Om hetzelfde te doen, moet ik alleen al op zaterdag een extra auto en man inhuren. TESO praat over kostenbesparing, maar onze sector moet enorm veel kosten maken. Ook supermarkten worden gedupeerd. De hele logistiek is strak gepland, die tijden gaan nu allemaal anders lopen."

Erwin Goënga van Supermarkt Plus Hooyschuur in De Cocksdorp: “Het is voor ons enorm puzzelen. Door de crisis rijdt de bevoorrading al niet volgens schema en dit maakt het nog veel ingewikkelder."

Gerard Timmerman
Gerard Timmerman, verslaggever Texelse Courant.
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Ik vind dat we op Texel in het algemeen goed geïnformeerd worden wat betreft het coronavirus



Reageren!