Logo texelsecourant.nl
Rollen papier van de Rauma op zee.
Rollen papier van de Rauma op zee. (Foto: Kustwacht Nederland)

Rollen papier OOCL Rauma drijven op zee

De OOCL Rauma is dinsdagmiddag niet vijf, maar zeven containers verloren op de Noordzee op 43 kilometer boven Ameland.

Dat heeft de Kustwacht laten weten. De inhoud van de containers is bekend: in drie containers zaten grote rollen papier die inmiddels op zee drijven, in twee containers zaten uitrustingen voor papiermachines en in twee containers zat melkpoeder.

De 179 meter lange OOCL Rauma verloor de containers in de storm toen het onderweg was van de Finse plaats Kotka naar Rotterdam. Het schip voer buiten de twee routes die voor de containervaart zijn aangewezen boven de Waddeneilanden.

Volgens de Kustwacht kwam de OOCL Rauma uit Duitse wateren, waardoor het schip bij het binnenvaren van Nederlandse wateren niet werd opgeroepen om een keuze te maken tussen de zuidelijke vaarroute vlak boven de eilanden langs of de diepere, verderop gelegen noordelijke vaarroute op de Noordzee.

De Kustwacht doet dergelijke oproepen sinds kort wel bij containerschepen die op het Nederlandse deel van de Noordzee richting de Waddeneilanden varen. Zij krijgen – als ze ter hoogte van Texel zijn – het verzoek een keuze te maken tussen de zuidelijke of de noordelijke vaarroute. Dat moet voorkomen dat er opnieuw een containerramp zoals met de Zoe begin 2019 kan plaatsvinden.

Een dergelijke oproep doet de Kustwacht overigens pas bij containerschepen die langer zijn driehonderd meter en breder dan veertig meter. De OOCL Rauma valt niet onder die categorie en zou in de praktijk dus ook geen oproep hebben gehad van de Kustwacht om een keuze te maken tussen de zuidelijke en de noordelijke vaarroutes boven de Waddeneilanden langs.

Ter verduidelijking: de Zoe voer in 2019 tijdens de storm op de zuidelijke route die minder diep is dan de noordelijke route. De Zoe tikte in de toenmalige storm de bodem aan, waarna de containers aan boord begon te schuiven en er in totaal 342 containers overboord gingen. De stranden van de Friese Waddeneilanden lagen dagenlang bezaaid met goederen uit de containers.

Jeroen van Hattum
Journalist Texelse Courant.
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Een dam tussen Schotland en Noorwegen, plus één tussen Frankrijk en Engeland ter bescherming tegen de zeespiegelstijging van enkele meters. Goed plan?



Reageren!