Afbeelding
Foto: Google

Dit artikel is geschreven door
Gerard Timmerman

Gerard Timmerman, verslaggever Texelse Courant.

Betaalpoortjes TESO op Texel en reserveren

Politiek

Niet meer in Den Helder betalen voor de Texelse boot, maar het stationsgebouw verplaatsen naar Texel en zo de verkeersoverlast in Den Helder verminderen.

De suggestie vanuit de Helderse politiek heeft de tongen op Texel losgemaakt. Aanleiding is de toenemende verkeersoverlast die in Den Helder wordt ervaren door Texel. In hoeverre de suggestie draagvlak heeft binnen de Helderse raad is maar zeer de vraag. Maar raadslid Kees Bazen (CDA) bevestigt wel dat de gedachte leeft. "We hebben zitten brainstormen en één van de suggesties was om de betaalpoortjes naar Texel te verplaatsen. Dat geeft minder oponthoud bij het oprijden. Een andere idee is dat de boot sneller gaat varen. Dan zijn er méér afvaarten mogelijk en hoeven er minder auto's te worden opgesteld in Den Helder."

De brainstorm leverde nóg een idee op: "Als de auto's aan boord al kunnen keren, zodat tijdens het afrijden de eerste auto's er alweer op kunnen rijden, dan kan sneller worden geladen." Idee vier is dat reizigers vooraf een tijd reserveren, zodat de drukte wordt gespreid.

TESO-directeur Cees de Waal waardeert dat in Den Helder wordt meegedacht, maar ziet nog niet de voordelen van de suggesties. "Sneller varen, in een kwartier over, doen we alleen in geval van nood. Het kost drie tot vier keer zoveel brandstof, het brandstofgebruik neemt toe met zes tot zeven miljoen liter per jaar. Het bootkaartje zal veel duurder worden. Er is in het verleden wel gesproken over een bufferterrein bij het Kooypunt en een reserveringssysteem, maar daarna niet meer. Bedenk dat het afgelopen jaar van de 860.000 overtochten er 830.000 zonder vertraging zijn overgezet. Vertraging doet zich alleen incidenteel voor. Natuurlijk streven we ernaar om de wachttijd naar nul te krijgen. Maar in zo'n reserveringssysteem zie ik geen voordelen."

Hennie Huisman: "Als wethouder van Mobiliteit en als voorzitter van De Kop Werkt (DKW) heb ik met Cees de Waal intensief contact over bereikbaarheid. We trekken al geruime tijd samen op om de bereikbaarheid te verbeteren en samen met Den Helder te zoeken naar oplossingen." Ze verwijst naar onderzoek van DKW, dat marineverkeer en havenactiveiten relatief gezien veel meer last geven. "Het Texelverkeer zorgt maar voor 10 procent van de opstoppingen."

Wat vindt u van dit idee? Stem hier.

Afbeelding
Tweemaal dezelfde foto Historie 4 uur geleden 6
Eric Hercules en Arthur Oosterbaan.
Beestachtig #45 - Amalia Algemeen 6 uur geleden
Huisjes op het strand bij paal 28.
De Lezersfoto - Huisjes op strand Algemeen 9 uur geleden 1
Bouwplannen vallen sinds 1 januari onder de Omgevingswet.
Wat kun je zelf vooraf regelen? Algemeen gisteren
Afbeelding
Bij TESO Werken als werkvoorbereider/inkoper? gisteren 1
Zondagmiddag is Madama Butterfly te zien tijdens de Royal Opera House voorstelling.
Back to Black & Butterfly in Bios Algemeen 19 apr, 10:15
De nieuwe podcast van de Texelse Courant.
Podcast Texelse Courant 18 april 2024 Algemeen 18 apr, 18:00 1
Afbeelding
Opvangcentra werken samen voor verstrikte zeehonden Algemeen 18 apr, 16:10