V.l.n.r.: Ruben, John, Sander, Betsie en José.
V.l.n.r.: Ruben, John, Sander, Betsie en José. Foto: Eva Groot

Dit artikel is geschreven door
Eva Groot

Redacteur Texelse Courant

Fietsbeurs voor jong en oud: veiligheid voorop

Advertorials Gezond & Fit

“Steeds meer mensen hebben een e-bike of elektrische bakfiets. Dat is een goede ontwikkeling: vaak vervangt die de tweede auto, mensen bewegen meer en blijven langer doorfietsen. Maar gevolg is ook dat er vaker ongelukken gebeuren. Bovendien worden de verkeersexamens op basisscholen, zoals vroeger het geval was, niet meer afgenomen. Samen zorgt dat voor een minder veilige situatie op de weg.”

Aan het woord is John van Dompselaar van Van der Linde Fietsen, die in samenwerking met andere Texelse fietsspecialisten, Therapie Wolf en Sportstichting Texel op zaterdag 2 maart de Texelse Fietsbeurs houdt. Betsie Verhoeven van Sportstichting Texel: “We willen er graag voor zorgen dat iedereen veilig kan fietsen. Texel is immers fietseiland. Bovendien is het ov op Texel niet zo best en vervangt de elektrische (bak)fiets steeds vaker de (tweede) auto. Er zijn meer fietsers op de weg en het streven is om iedereen - van het moment tot ze leren fietsen tot 100 - veilig te kunnen laten fietsen.”

De TXL Sporthal wordt tijdens deze beurs omgetoverd tot fietsparcours en in de grote sportzaal zullen verschillende informatiestands verrijzen. Subsidie is er van de overheid, die het programma ‘Doortrappen’ in het leven heeft geroepen, met als doel mensen zo lang mogelijk veilig kunnen laten fietsen. De provincie en de gemeente Texel ondersteunen Doortrappen met als doel om samen bij te dragen aan een veiliger fietsklimaat.

Ruben van Vliet, ergotherapeut bij Therapie Wolf, vertelt: “Soms zijn mensen na een val of met een lichamelijke beperking bang om op de fiets te stappen, terwijl veilig fietsen met een kleine aanpassing voor hen vaak ook mogelijk blijft. Denk aan spiegels, een helm, een lage instap of een driewieler. Als je bijvoorbeeld door drie wielen de focus op balans los kan laten, geeft dat weer vertrouwen om je te kunnen richten op andere zaken die komen kijken bij veilig fietsen.”

Betsie vult aan: “Vroeger was je met 65 ‘oud’, nu ben je op die leeftijd een jonge senior. Vaak schaffen zij tegen die tijd een e-bike aan, maar weten ze niet precies hoe er goed op te rijden. Op de turbo-stand de rotonde op, bijvoorbeeld. Op de beurs geven we informatie en kun je verschillende modellen proberen.”

Is het verkeer met de komst van de elektrische fiets dan zoveel onveiliger geworden? “Het is een optelsom”, vertelt Sander Vermeulen van Vermeulen Bikes. “Mensen lijken soms te vergeten dat ze deelnemen aan het verkeer. Ze némen voorrang, beseffen niet altijd dat een automobilist een snelle fietser over het hoofd ziet. Als extra veiligheid is bij nieuwe elektrische modellen het licht dan ook standaard aan.” John: “Of je krijg een melding als er een auto achter je gedetecteerd wordt. Er worden steeds meer snufjes standaard ingeregeld om fietsen veiliger te maken.”

Sander merkt ook dat het regelmatig laten nalopen van een elektrische fiets vaak niet in het systeem van de eigenaar zit. “Terwijl dat wel logisch is: soms worden met de fiets meer kilometers gemaakt dan met de auto. En niet alleen dan is het verstandig om regelmatig een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren: werken de remmen nog naar behoren? Hebben de banden nog genoeg profiel? Doen de lichten het nog?”

Maar volgens de organisatoren ligt het niet alleen aan de snellere fiets en oudere fietser dat het onveiliger is op de weg: “Vroeger waren kinderen op hun zestiende blij met een brommer - daarvoor haalden ze een rijbewijs - nu krijgen ze op hun elfde een elektrische fiets”, vertelt José Goënga van Otto’s Tweewielershop. “Het is goed dat ze niet worden gebracht met de auto, maar vaak zijn ze kennis over verkeersregels en -borden nog niet machtig. Vroeger was er een verkeersexamen in groep 7, maar tegenwoordig is dat niet meer. Er ligt in de fietsopvoeding een verantwoordelijkheid bij de ouders, maar het zou mooi zijn als scholen ook weer het verkeersexamen invoeren.”

De Texelse Fietsbeurs is dan ook voor iedereen en wordt gehouden op zaterdag 2 maart, van 10:00 tot 15:00 uur. Toegang is gratis (incl. koffie/thee en koek). Behalve het testparcours met verschillende fietsen, is er een verkeersquiz, deelt Sportstichting Texel fietsroutes uit en kun je je hier ook voor aanmelden, en is er informatie over fietsaccessoires en fietskleding. Ook de Fietsersbond en de Texelse seniorenvereniging zijn aanwezig.

Dit artikel verscheen in de bijlage ‘Mooi, Gezond en in Balans’ van de Texelse Courant van 27 februari.

Afbeelding
Tweemaal dezelfde foto Historie 20 minuten geleden
Eric Hercules en Arthur Oosterbaan.
Beestachtig #45 - Amalia Algemeen 2 uur geleden
Huisjes op het strand bij paal 28.
De Lezersfoto - Huisjes op strand Algemeen 4 uur geleden
Bouwplannen vallen sinds 1 januari onder de Omgevingswet.
Wat kun je zelf vooraf regelen? Algemeen 20 uur geleden
Afbeelding
Bij TESO Werken als werkvoorbereider/inkoper? 21 uur geleden 1
Zondagmiddag is Madama Butterfly te zien tijdens de Royal Opera House voorstelling.
Back to Black & Butterfly in Bios Algemeen 19 apr, 10:15
De nieuwe podcast van de Texelse Courant.
Podcast Texelse Courant 18 april 2024 Algemeen 18 apr, 18:00 1
Afbeelding
Opvangcentra werken samen voor verstrikte zeehonden Algemeen 18 apr, 16:10