De Texelstroom vaart sinds deze week regulier op gas.
De Texelstroom vaart sinds deze week regulier op gas.

Dit artikel is geschreven door
Jeroen van Hattum

Jeroen van Hattum, Journalist Texelse Courant.

Texelstroom begonnen met varen op CNG

Algemeen

De Texelstroom vaart sinds deze week regulier op CNG (gecomprimeerd aardgas) en is daarmee de eerste veerboot in Europa die op deze duurzame brandstof vaart.

Dat hebben TESO en PitPoint Clean Fuels laten weten. Voor de veerdienst is het varen op aardgas een mijlpaal en een duurzame innovatie waar jarenlang aan is gewerkt. "Door te varen op CNG verminderen we de schadelijke uitstoot en zetten we een belangrijke stap om de scheepvaart te verduurzamen."

De boot voer de afgelopen tijd nog op gasolie, maar er werd al wel zo nu en dan op CNG gevaren om ervaring op te doen. Nu is het regulier bij elke afvaart. De CNG zit in de tanks die achter de stuurhuizen op het dak staan. 's Nachts als de boot in de fuik ligt, worden de tanks geladen.

De realisatie van de duurzame en innovatieve Texelstroom is volgens TESO het resultaat van een bijzondere samenwerking met verschillende partijen waaronder clean fuel leverancier PitPoint. "De doelstelling was tweeledig: de veerboot zo efficiënt, schoon en duurzaam mogelijk maken en tegelijkertijd een veilige, betrouwbare verbinding met het vaste land garanderen. Bovendien is het schip technisch toegerust om op termijn ook te kunnen varen op groengas, hetgeen nog duurzamer en schoner is dan CNG."

Classificatiebureau Lloyd's Register, scheepbouwkundig ingenieursbureau C-Job, scheepswerf LaNaval in Spanje, Compressor System Holland (leverancier hoge druk gas reduceer) en het Noorse bedrijf Umoe (leverancier van de CNG opslagcontainers op de boot) werkten mee aan de realisatie.

TESO baseerde de keuze voor CNG onder meer op een analyse van praktijkdata afkomstig van bestaande PitPoint tankstations voor zowel CNG als LNG (vloeibaar aardgas). "De positieve impact op de milieuprestaties die uit deze analyse naar voren kwam, alsmede de maatschappelijke impact, was voor TESO de reden om vervolgens beide brandstoffen verder te evalueren.

De bedrijfszekerheid in combinatie met de logistiek van de brandstofaanvoer en het vaarpatroon waren uiteindelijk leidend in de keuze voor CNG. Daarnaast maakt het varen op CNG het mogelijk voor TESO om op termijn over te schakelen naar de 100 procent hernieuwbare brandstof groengas."

In de Amsterdamse grachten varen al rondvaartboten op aardgas, maar een veerboot op gas die 340 auto's en 1.750 passagiers kan vervoeren, was nog niet eerder gerealiseerd binnen Europa.
—-

De podcast van 28 maart 2024.
Podcast Texel deze Week 28 maart 2024 Algemeen 16 uur geleden
De kust bij paal 9 eind vorig jaar.
Inloopbijeenkomst onderzoek zuidwestkust Texel Algemeen 27 mrt, 11:00 1
Afbeelding
Diabetes Challenge 2024, wandelen om gezond te worden en te blijven Algemeen 27 mrt, 09:06
Afbeelding
Op zoek naar een leuke uitdaging?? Vacatures 26 mrt, 16:27 2
De schrijvers bij Bunker Texla.
Kennismaken met de Texelse geschiedenis Algemeen 26 mrt, 12:30 1
Afbeelding
Kunstlezing over Frans Hals bij Artex Cultuur 26 mrt, 10:15
Kikker
Kikker komt op bezoek in de bieb Algemeen 25 mrt, 20:11
Afbeelding
Tevoko-toernooi naar De Koog Sport 25 mrt, 14:30 3