De Texelhopper rijdt elk uur van de boot af het eiland op.
De Texelhopper rijdt elk uur van de boot af het eiland op.

Dit artikel is geschreven door
Job Schepers

Job Schepers, Hoofdredacteur Texelse Courant| Horecaverslaggever| Texelaar met migratieachtergrond| ijsbaanverslaggever

Minder passagiers op Lijn 28

Divers

Het aantal passagiers dat gebruik maakt van Lijn 28 is flink gedaald. Namen in de periode januari tot en met juni 2014 nog 78.404 mensen de lijn richting De Koog, in dezelfde periode dit jaar zijn dit er bijna 7.000 minder (71.521). Dit jaar werden 71.521 passagiers vervoerd, in het eerste halfjaar van 2014 78.404: een daling van negen procent. 

Volgens de site van de Texelhopper geven de cijfers echter een vertekend beeld: "Het aantal passagiers in 2015 is op buslijn 28 (Den Helder – De Koog en v.v.) nagenoeg onveranderd ten opzichte van 2014. Op het oog lijkt het aantal reizigers op lijn 28 in het eerste halfjaar van 2015 achter te blijven bij 2014, maar op dit moment worden slechts de gescande vervoerbewijzen meegenomen in de tellingen. Oorzaak hiervan is dat bij grote drukte het de chauffeur niet  lukt om alle kaartjes te scannen."

De hopperbusjes doen het vergeleken met lijn 29 alleraardigst, 38.375 (hoppers) tegen 36.525 (Lijn 29). Het gaat hierbij om dezelfde periode. Bij de betaalmethoden valt op dat het aandeel automatische incasso stijgt. Mogelijk heeft dit  te maken met het verdwijnen van de OV-chipkaart als zichtkaart op lijn 28. Logisch gevolg hiervan is dat meer mensen gebruikmaken van de Texelhopperpas. In juni is er een duidelijke stijging te zien in de aanvragen van de Texelhopperpas ten opzichte van de eerdere maanden. Ook het aantal online boekingen is deze maand weer licht gestegen; 49 procent van de ritten wordt online geboekt. 

Nu het hoogseizoen van start is nemen de klachten toe. Zowel op de redactie als op sociale media komen de nodige klachten binnen. "Wat een ergernis. Allemaal toeristen in Den Helder die er niks van snappen dat ze hun ov chip niet kunnen gebruiken en er weer uit moeten om te pinnen. Ook de chauffeur zucht diep om de moed erin te houden. Moeten we een busje bellen....roept een vijftig plus echtpaar. Wij hebben geen telefoon. Nu denkt iedereen dat ze moeten bellen. Moeten we de bus uit of blijven zitten? Er wordt wat onverstaanbaars omgeroepen. Er wordt flink negatief over Texel gesproken inmiddels", is zo maar een reactie op Facebook. De post krijgt direct bijval van vele andere tegenstanders. 

Veel gehoorde klachten blijven de onduidelijkheid op de boot, de kosten en de plaats op de boot. Zo staat de bus vaak te dichtbij de kant en niet altijd op dezelfde plaats. Dit maakt het voor mensen die slecht ter been zijn of een visuele beperking hebben erg lastig om de bus te vinden.

Bouwplannen vallen sinds 1 januari onder de Omgevingswet.
Wat kun je zelf vooraf regelen? Algemeen 9 uur geleden
Afbeelding
Bij TESO Werken als werkvoorbereider/inkoper? 9 uur geleden 1
Zondagmiddag is Madama Butterfly te zien tijdens de Royal Opera House voorstelling.
Back to Black & Butterfly in Bios Algemeen 14 uur geleden
De nieuwe podcast van de Texelse Courant.
Podcast Texelse Courant 18 april 2024 Algemeen 18 apr, 18:00 1
Afbeelding
Opvangcentra werken samen voor verstrikte zeehonden Algemeen 18 apr, 16:10
Afbeelding
Texel '94 moedeloos door vernielingen Algemeen 18 apr, 15:00 7
Afbeelding
Voorkom maaislachtoffers Algemeen 18 apr, 12:35
Lopen voor de Avondvierdaagse.
Start inschrijving Avondvierdaagse Algemeen 18 apr, 11:00 1